Historiske Studier af Kunst, Litteratur og Kultur

Om programmet

Forskningsprogrammet "Historiske Studier af Kunst, Litteratur og Kultur (Historical Studies of Arts and Culture - HISTAC)" undersøger det historiske i en række æstetiske og kulturelle praksisser som kunst, litteratur, teater, musik, museologi, kulturarv mm.

Programmet har til formål at understøtte, udvikle og synliggøre historisk og historiografisk forskning med særligt fokus på de tværfaglige, interæstetiske og komparative perspektiver. Programmet er åbent for alle forskere og projekter, der relaterer sig til det historiske, fra antikken til i dag.

Gennem det historiske fokus ønsker vi i programmet at skabe faglige synergieffekter mellem forskellige historiske studier af kunstarter og kulturer, studier af historiografiske problemstillinger, samt materialitets- og mentalhistorie, kunstinstitutionel, politisk historie mv. Vi ønsker desuden at konsolidere og udvikle outreach dimensionen af historiske studier.

Udvalgte publikationer

Sounds on Air: Musicalizing Radio—Radiofying Music. / Michelsen, Morten
Musicking in Twentieth-Century Europe: A Handbook. red. / Klaus Nathaus; Martin Rempe. Oldenbourg: De Gruyter, 2021. s. 211-231.

1827: Real, Fictional, and Mythic Time in The Pickwick Papers. / Rainsford, Dominic
From Queen Anne to Queen Victoria: Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. ed. / Grażyna Bystydzieńska; Emma Harris. University of Warsaw Press, 2021. p. 165-178 (From Queen Anne to Queen Victoria, Vol. 7).

On the Use and Abuse of Biological Functionalism for Architecture. / Lægring, Kasper
The Contested Territory of Architectural Theory. red. / Elie G. Haddad. Abingdon: Routledge, 2022. s. 159-174.

Museum Wormianum: Collecting and Learning in 17th Century Denmark. / Tarp, Lisbet
Museums at the Forefront of the History and Philosophy of Geology: History Made, History in the Making. ed. / Gary D. Rosenberg; Renee Clary. 2018. p. 81-89 (Geological Society of America. Special Papers; No. 535).

Danske taler: 20 opbyggelige analyser. / Lund, Marie (Redaktør).
Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2020. 453 s. (Nordisk Sprog, Litteratur og Medier; Nr. 2, Bind 1).

Forskningscentre og -projekter tilknyttet programmet