Tysk

Ingen arrangementer fundet.

Nyheder fra instituttet

Om Tysk Sprog, Litteratur og Kultur

Tysk på AU rummer fokusområderne sprog, litteratur, kultur og historie. Fagets forskere har deres særlige ekspertiser inden for disse fire søjler med tyngdepunkter inden for følgende områder:

• moderne grammatik
  • jiddisch
  • komparativ germansk lingvistik
  • moderne litteratur og filosofi
  • middelhøjtysk litteratur
  • tysk og nederlandsk religiøs litteratur i det 15. århundrede
  • sundhedskultur og Lebensreform
  • Tysklands nyere historie, historiedidaktik og nationale stereotypier samt fremmedsprogsdidaktik.

Tysk er et mellemstort fag med 6 fastansatte videnskabelige medarbejdere, 2 ph.d.-studerende og en del stadigt aktive emeriti. Til faget er knyttet et DAAD-lektorat, som sikrer en tæt kontakt til den tyske ambassade og Goethe-Instituttet, og som står for de løbende kulturarrangementer såvel som for den certificerede sprogtest.

Forskningen foregår i tilknytning til internationale netværk inden for de respektive forskningsfelter. Gennem foredragsvirksomhed og samarbejde med gymnasielærere står tyskfagets forskere for en livlig udveksling med skoleverdenen og det øvrige samfund.

Nyeste publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel