Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

International virksomheds­kommunikation i tysk

Kommende arrangementer på Tysk

tir 22 okt
15:00-17:00 | Aarhus Universitet, Nobelparken, bygning 1481, lokale 239
Viralitet kontra information – De Gule Veste i modlys
En forelæsning (på fransk) af André Gunthert, forsker i visuel historiefortælling hos EHESS (L'École des hautes études en sciences sociales)
tor 21 nov
11:30-16:30 | Aarhus Universitet, Richard Mortensens stuen, Studenternes Hus, Frederik Nielsens Vej, 8000 Aarhus C
Translating Europe Workshop 2019
Workshoppen, som har titlen “Oversættelsesudfordringer for danske virksomheder i en global verden”, afholdes på Aarhus Universitet torsdag den 21. november 2019. Der sættes i år fokus på anvendelse af neural maskinoversættelse og på virksomheders arbejde med lokalisering af f.eks. hjemmesider og med optimering af lokaliseringsarbejdet.
tor 28 nov
11:30-14:00 | Aarhus, Denmark
Exploring Interconnectedness Conference
November 28-30th 2019, University of Aarhus

Nyheder fra instituttet

20.05.2019 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

WRO 2019 Awards

Artist-Researcher Winnie Soon receives WRO 2019 Biennale Award Winnie is now exhibiting two artworks at Four Domes Pavilion in WRO Media Art Biennale, one of the leading forums for new media art in Poland and Central Europe. Her work “Unerasable Images” receives the WRO 2019 Award.

Foto Anders Trærup

28.03.2019 | Forskning, Arts, Medievidenskab og Journalistik

Fem nye professorudnævnelser på Medievidenskab

De forsker i alt fra det danske webs historie over TV-serier til sport som medier. Fælles for dem er, at de netop er udnævnt til professorer på Institut for Kommunikation og Kultur. Læs mere om deres forskningsfelt her, og hvad de er ansat til at fremme.

04.01.2019 | Center for Børnelitteratur

Nyudnævnt professor sætter spot på børnelitteratur for fremtiden

Når professor Nina Christensen forsker i børnelitteratur på Aarhus Universitet sker det på tværs af medier, på tværs af landegrænser og på tværs af historien. Det sker i konstant dialog med praktikere og beslutningstagere. Hun inviterer derfor alle interesserede til tiltrædelsesforelæsning den 18. januar.

Foto: Colourbox.com

03.09.2018 | Forskning, Medievidenskab og Journalistik

Stor Horizon 2020-bevilling til to forskere fra Medievidenskab

Lektor Pia Majbritt Jensen og lektor Anne Marit Waade, begge fra Medievidenskab og Journalistik på Institut for Kommunikation og Kultur, har modtaget stor EU-bevilling.

Fra venstre: Mads Bo-Kristensen, projektleder, Fablab@SCHOOLdk, Vejle. Hanne Voldborg Andersen, national koordinator, FabLab@SCHOOLdk. Ole Sejer Iversen, Professor, CCTD, Aarhus Universitet. Camilla Johansen, projektleder, FabLab@SCHOOLdk, Kolding. Jette Hundahl Mikkelsen, projektleder, FabLab@SCHOOL, Silkeborg. Paulo Blikstein, Ass. Professor, FabLearn, Stanford University

25.06.2018 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

FabLab@SCHOOLdk får prestigefyldt pris fra Stanford University

Ole Sejer Iversen, professor ved Center for Computational Thinking and Design, har i flere år været en af de drivende forskningskapaciteter bag det tværkommunale skolepartnerskab FabLab@SCHOOLdk og er én af prismodtagerne.

Ud over sin nye bestyrelsespost i Jyllands-Postens Fond, så er Anja Bechmann til daglig forskningsleder af DATALAB – Center for Digital Social Research, lektor på Medievidenskab og Jens Christian Skou Fellow på Aarhus Institute of Advanced Studies på Aarhus Universitet.

24.05.2018 | Arts, Medievidenskab og Journalistik

Humanistisk it-ekspert bliver nyt medlem af bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond

Lektor i Medievidenskab Anja Bechmann er valgt ind i bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond. Hun giver her sit bud på, hvorfor der er brug for hendes profil i Danmarks største mediehus, og hvorfor bestyrelsesarbejdet er vigtigt.

Winnie Soon (Foto: Claus Sjödin - CSPress.dk)

14.05.2018 | Priser, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab, Arts

Winnie Soon modtager ph.d.-pris

Den 30. maj modtager Winnie Soon Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris for sit projekt ”Executing Liveness – An examination of the live dimension of code interactions in software (art) practice”. Som begrundelse nævnes det bl.a. at hun har "introduceret værdifulde metoder til at studere mødet mellem kunstpraksis og teknologi".

Foto: Søren Kjeldgaard

25.04.2018 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Arts deltager i regeringens Teknologipagt

Johnny Laursen, dekan for Arts, har underskrevet en erklæring om deltagelse i Teknologipagten, som blev lanceret af regeringen 24. april for at fremme STEM-fagene i Danmark.

01.03.2018 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Ph.d.-studerende fra Digital Design modtager Eliteforsk-rejselegat

Raune Frankjær modtager Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejselegat og får dermed mulighed for at videreføre det ressourcekrævende arbejde med fysisk-digitale prototyper og installationer.

12.02.2018 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Nyt samarbejde mellem to AU-forskere og bandet Nephew

I hele 2018 kan du live-streame slow-tv med tilhørende lydbillede direkte fra en af verdens største vindmøller i Thy. Se postdoc Morten Riis fortælle om samarbejdet med bandet Nephew.

Viser resultater 1 til 10 ud af 66

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Om International virksomhedskommunikation i tysk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med tysktalende lande, eller som har tysk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske og juridiske beskrivelser og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i tysktalende områder, tysktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fag- og videnskommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i leksikografiske værktøjer og behovstilpasset tilgang til information. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel