Forskningsprojekt skal gøre modeindustrien mere bæredygtig

I et nyt forsknings- og innovationsprojekt skal forskere fra Aarhus Universitet, i samarbejde med en række internationale partnere, komme med anbefalinger til Europakommissionen om, hvordan modeindustrien bliver mere bæredygtig. Forsknings- og innovationsprojektet er støttet af Horizon Europe med godt 30 millioner kroner.

I bybilledet dukker der flere bæredygtige alternativer op til "Fast Fashion" som her i Berlin, hvor butikken proklamerer sig som "Fair Fashion". Som modsvar til Black Friday benævner de desuden butikken Slow friday. De alternative butikker er ofte udviklet af kreative kvindelige iværksættere. (Foto: privat)
Adriënne Heijnen (Foto: privat)
Marianne Ping Huang (foto: privat)

Modeindustrien er kendt for ”fast fashion” - en model hvor tøj og sko produceres billigt og hurtigt for at imødekomme den skiftende mode. Det fører til massivt overforbrug, og i dag er tøj og fodtøj blandt de største forbrugere af råmaterialer, vand, landbrugsjord og drivhusgasudledninger.

I et nyt forsknings- og innovationsprojekt CRAFT-IT4SD (Craft Revitalization Action for Future-proofing the Transition to Innovative Technologies for Sustainable Development) skal forskere, i samarbejde med en række virksomheder, sætte fokus på, hvordan modeindustrien kan blive mere bæredygtig for at leve op til de kommende krav fra EU. Selv om flere virksomheder er begyndt at tænke i bæredygtighed, så skal modeindustrien reguleres i en sådan grad, at bæredygtighed ikke kan være op til den enkelte virksomhed, men skal reguleres ved lovgivning.

Klare klimamål

Europæiske Kommissionen har fastsat klare mål om at reducere klimapåvirkningen fra mode- og tekstilproduktion og affald. Målet er, at tekstilprodukter på EU-markedet inden 2030 skal være langtidsholdbare, genanvendelige og fri for farlige stoffer. De skal være produceret med respekt for sociale rettigheder og miljøet. Forbrugerne vil nyde godt af de langtidsholdbare tekstiler, som vil betyde, at ”fast fashion” bliver mindre populær.

”Det kræver en gigantisk omstilling af modeindustrien for både de små og mellemstore virksomheder, men i høj grad også for den store modeindustri, der har levet af ”fast fashion”. De skal alle leve op til den nye lovgivning, der kommer. Derfor handler en del af vores projekt også om den juridiske del i det. Hvordan finder man som virksomhed ud af, hvilke værktøjer og ressourcer man med fordel kan hive fat i, når man skal omstille sig?” forklarer Adriënne Heijnen, der sammen med lektor Marianne Ping Huang står i spidsen for projektet.

Løsningen skal findes mellem nyt og gammelt

En del af svaret på det spørgsmål skal komme fra de anbefalinger, forskerne skal udarbejde i samarbejde med udvalgte internationale virksomheder. Det er virksomheder, som alle har det til fælles, at de er mindre virksomheder, som er lokalt forankrede med en stærk håndværksmæssig tradition lige fra uldspinderier i Danmark, broderede mønstre i Rumænien eller samerkulturens produktion af tøj og værktøj i Nordfinland.

Den kulturelle og kreative branche skal på samme måde som bygningsindustrien til at vende blikket mod kulturarven - Marianne Ping Huang

”Den kulturelle og kreative branche skal på samme måde som bygningsindustrien til at vende blikket mod kulturarven. Vi skal se på tidligere tiders håndværk og teknikker, som ofte var kendetegnet ved en høj kvalitet og dermed også en høj bæredygtighed. Samtidig skal vi også se på, i hvilket omfang man kan skalere dem, så de store industrier også kan tage ved lære af dem,” forklarer lektor Marianne Ping Huang.

Nøglen til bedre bæredygtighed ligger ikke alene ved de gamle håndværk. Bæredygtighed skal, ifølge de to forskere, findes i samspillet mellem det analoge og det digitale, mellem håndværk og fællesskaber og mellem kulturarv og teknologi.

”Vores projekt kommer til at bestå af mange eksempler fra kreative folk, som har anderledes måder at arbejde på, og som vi skal have faciliteret og udbredt til den store fashionindustri. Den store industri er interesseret i at optage noget af den innovation, den kreativitet, som de mindre spillere ofte besidder, og som de selv måske har bevæget sig lidt længere væk fra, fordi de er så vævet ind i en markedsdreven  tilgang,” forklarer Adriënne Heijnen, og Marianne Ping Huang supplerer:

Den store industri er interesseret i at optage noget af den innovation, den kreativitet, som de mindre spillere ofte besidder, og som de selv måske har bevæget sig lidt længere væk fra, fordi de er så vævet ind i en markedsdreven  tilgang. - Adriënne Heijnen.

”Vi vil gerne vise, hvordan man kan arbejde med teknologi, så vi ikke kun har fokus på at genbruge materiale. Hvis vi skal ændre ”fast fashion”- tankegangen, skal vi have skabt et nyt mindset, hvor vi lærer forbrugeren at sætte pris på vores tøj i skabet, se skønheden i at reparere det, så tøj også bliver noget, vi virkelig kan knytte nogle fortællinger og noget værdi til.”

Fakta om projektet

Projektet CRAFT-IT4SD (Craft Revitalization Action for Future-proofing the Transition to Innovative Technologies for Sustainable Development) er støttet af Horizon Europe med knap 30 millioner danske kroner. Samarbejdet består af 11 partnere fordelt på 7 lande. Den nye Europæiske Knowledge og Innovation Community (KIC), EIT Culture & Creativity, er partner i CRAFT-IT4SD og vil sikre at projektets resultater vil blive udbredt til flere forskellige europæiske lande. CRAFT-IT4SD indgår i EIT Culture & Creativity arbejdsplan, hvor mode, bæredygtighed og teknologi er et af de store prioriteter. Du kan læse mere om forskernes aktiviteter på: https://digtcom.au.dk/

Kontakt:

Adriënne Heijnen, senior rådgiver