Aarhus Universitets segl

Design EXPO med solceller: Studerendes projekter havde både watt- og wow-faktor

Det var som om, at solen skinnede lidt ekstra ned i Nygaards kælder, da der fredag d. 16. maj var Design Exposition. Her udstillede studerende fra 4. semester på Digital design de prototyper, som de har arbejdet på hele semestret og bygget med solceller. Expo’en blev afsluttet med en kåring af det bedste designprojekt.

Arkadespillet Solarcade, hvor man kører på en vej og samler sole, var populært blandt expo'ens gæster

Det er ret sjældent, at det er decideret inspirerende at befinde sig i en kælder. Ofte har man faktisk bare lyst til at gå en etage op mod lyset.  

Men det var ikke tilfældet i fredags, hvor kælderen i Nygaard blev et samlingspunkt for kreativitet, teknologi og vedvarende energi, da studerende fra kurset ‘Designprojekt’ på Digital design udstillede deres mange designprojekter. 

Til arrangementet, der blev besøgt af både studerende, undervisere og andre nysgerrige besøgende, kunne man opleve en bred vifte af innovative designprototyper, der satte solcelleteknologi i centrum på nye og overraskende måder.

Der var blandt andet interaktive spil, solcelledrevne navigationsværktøjer, en solcellebaseret kaffekværn og en browser extension, der kan få interfacet til at spare strøm, når der er lav produktion af vedvarende energi i realtid.

Og det er afgørende, at mange flere designs og produkter inddrager solcelleteknologi i fremtiden, hvis vi vil satse på vedvarende energi.

Solcelledrevet kreativitet 

Når man designer digitale prototyper med solceller, er der helt naturligt et kæmpe benspænd. Solceller giver nemlig ikke en konstant strøm af energi, som vi er vant til fra stikkontakter, men har store udsving i energiproduktionen.  

Og det er et afgørende vilkår, som de i alt syv studiegrupper fra Digital design måtte tage højde for i deres designproces. Omvendt er det også en mulighed for at tænke sol (eller mangel på samme) ind i et design på nye måder.  

Lige præcis dét har alle grupperne gjort. 

En af grupperne har for eksempel bygget en solcelledrevet udendørs fotobås, SolarClick, der er udformet som en sol. Jo mere sol båsen omdanner til energi, jo bedre bliver kvaliteten af de selfies, den kan tage og printe ud.  

Vil man have et godt billede, må man derfor vente med at tage det, indtil displayet viser, at maskinen er fuldt opladt. Har man det omvendt fint med et grynet billede, kan man også tage sit billede inden båsen er ladet helt op.  

“Vi forestiller os, at den kunne stå på en festival eller til et udendørs arrangement og få folk til at tænke mere over solenergi på en sjov og interaktiv måde. Solen laver ikke bare strøm til dit billede, men bestemmer, hvor godt dit billede bliver,” fortalte gruppen bag SolarClick. 

Anderledes andefodring 

En anden gruppe har lavet en stor andefigur, Andy, som er en interaktiv og solcelledrevet installation, der skal placeres i nærheden af søer med ænder.  

Formålet med Andy er at flytte fodring af ænder fra vand til land, da overskydende brød fra andefodringer synker til bunds og forurener de danske søer.  

“Ét kilo brød i søen forurener lige så meget som over 400 liter urenset spildevand, målt på mængden af næringsstoffer det tilfører vandet,” fortalte gruppen bag Andy om problemet, der har drevet deres design. 

Gruppen vil med deres design “nudge” folk til at kaste brød ind i Andys åbne mund, og hvis man rammer plet, laver Andy både lyde og bevægelser.  

Farverige pointmarkeringer på jorden og en iøjnefaldende skydeskive i Andys mund opfordrer børnefamilier til at sigte efter Andy og fodre ham i stedet for ænderne, stod der i den flyer, som gruppen har lavet om Andy. 

Er der ikke sol på fodringsdagen, har Andy heldigvis et godt batteri, så han også kan forhindre forurening på overskyede dage.   

Arkadespil med solskin 

Hvor mange af grupperne har udviklet prototyper, der helt eller delvist fokuserer på solceller i et bæredygtighedsperspektiv, da har en enkelt gruppe satset alt på underholdning. 

Lærke, Emma, Josefine og Kaltrine har nemlig bygget et funktionelt arkadespil, der hedder Solarcade. 

Solarcade adskiller sig fra typiske arkadespil ved at være en udendørs oplevelse, hvor sollys bliver en aktiv del af spiloplevelsen. Når solen ikke skinner på Solarcade, bliver gameplayet påvirket i realtid ved at farverne ændrer sig. Solen bliver derfor en medskaber af den digitale oplevelse. 

Fra starten har gruppen haft et ønske om at ende med at stå med et funktionelt spil, og det har krævet meget arbejde. 

“Vi har tegnet det hele selv, det var en udfordring vi gav os selv. Og så har vi været klar på at lægge en masse timer i det. Vi synes også, at kodning er virkelig sjovt,” fortalte Lærke fra gruppen bag Solarcade.

I Solarcade er man en bil, der kører på solenergi. Derfor skal man samle sole på en kørebane fuld af modkørende bilister. Samler man ikke nok sole, går bilen i stå og spillet slutter.  

Spillet lyder muligvis simpelt, men i virkeligheden har det været meget kompliceret at få al teknik til at spille. 

“Selve knapperne har været noget af det, der har forvoldt flest problemer for os. Når man kører på en Raspberry Pi, kan man ikke hente moduler ned på computeren og er derfor nødt til at gøre det i et virtual environment. Og det skabte sindssygt mange problemer for os,” forklarede Lærke og uddybede, at der heldigvis var hjælp at finde hos kyndige folk i DD LAB.

“Spillet er blevet så teknisk, at det faktisk er ud over vores forstand. Vi kunne ikke stå her med vores spil, hvis det ikke havde været for Nikolaj i DD LAB,” supplerede Emma. 

Mange ting skal snakke sammen 

Selvom gruppen har fået hjælp til deres spil, har de langt hen ad vejen lavet det hele på egen hånd og helt fra bunden.  

“Det hele kører på en Raspberry Pi, som er en slags miniversion af en stationær computer. Så har vi nogle RedBoards med Arduino-kode, og vores knapper er connected med jumbo wires til vores RedBoard, sammen med lyssensoren, som også er connected til et RedBoard. Vi har skrevet det hele i Pygame i Python, som er et module, hvor man kan tegne på et canvas,” fortalte Lærke om Solarcades lidt komplicerede konstruktion, der ikke har været helt uden udfordringer.  

For når et spil har mange komponenter, der taler forskellige kodningssprog, kan det være svært at få dem til at snakke sammen.  

“Vi fandt så ud af, at det ville være besværliggøre hele processen at koble alle de her dele sammen. Lyssensoren, der får sine værdier fra ét program, skal kunne snakke sammen med et andet program, og det ville kræve endnu flere processer,” forklarede Lærke. 

Heldigvis kan ét kodningssprog godt “oversættes” til et andet. 

“Derfra fandt vi ud af at konvertere vores ting fra JavaScript over til Python, så alle komponenterne i vores spil taler samme sprog,” uddybede Emma.  

På trods af, at det har været en stor opgave at stå klar med et færdige arkadespil, var gruppen ikke slået ud af det hårde arbejde. Faktisk gjorde de sig mange tanker om, hvordan man kunne arbejde videre med spillet i fremtiden.  

“Det ville være fedt at undersøge, hvor meget energi en solcelleinstallation på maskinen kunne give til spillet og hvordan sollyset kan tænkes endnu mere ind i spilmekanikkerne,” sagde Emma. 

“Vi gad også virkelig godt, at der var flere spil. Vi sælger jo ikke så meget vores spil, men hele maskinen og konceptet,” supplerede Lærke. 

Jury kårede vinderspil 

Som et afsluttende højdepunkt i expo’en skulle en jury, bestående af lektor Lone Koefoed og postdoc Amos Blanton, udpege dagens bedste designprojekt.  

Forud for bedømmelsen havde Lone og Amos været rundt ved alle gruppernes projekter for at høre deres 4-minutters pitches og afprøve designprototyperne.  

“Alle jeres projekter var meget imponerende, og vi forstod, hvad I ville med dem. Det lyder måske som en lav barre at sætte, men det er det ikke. Det er svært at forklare hvad man har arbejdet med og hvorfor ens løsning er god til en person, der kun har fire minutter til at forstå hele konceptet. Så det klarede I godt,” indledte Lone kåringen. 

Også Amos var imponeret over projekterne og det store arbejde, som de studerende har lagt i deres projekter. 

“Det er tydeligt, at I har tænkt grundigt over hvordan interaktionen og oplevelsen ville være for brugerne. Der er en masse omtanke i jeres projekter, og jeg kan tydeligt se, at I har brugt lang tid på at forberede jer til i dag,” tilføjede han. 

De mange gode projekter gjorde det ikke nemt at udpege en vinder, men det var alligevel en enig jury, der kårede Solarcade til at være det bedste designprojekt.  

“Solarcade var meget gennemtænkt og godt forklaret. Og det har et ineraktivt elementet med solen og solenergi,” begrundede Amos beslutningen.  

Gruppen bag Solarcade fik en flaske bobler og fik taget et billede, der senere skal indrammes og hænges op i DD LAB, hvor der på sigt kommer til at være en EXPO-vindervæg. 

Overrasket vindergruppe

Det var en åbenlyst overrasket gruppe, der efterfølgende nød et glas velfortjente bobler foran arkademaskinen. 

“Jeg tror ikke rigtigt, at vi havde regnet med, at vores projekt ville vinde. Vi havde troet, at der ville blive lagt mere vægt på problemløsning,” fortalte Lærke. 

Når gruppen har fået kritik for deres projekt, har spørgsmålene ofte gået på, hvad brugeren får ud af produktet, når det som sådan ikke løser et problem.  

“Så vi har virkelig forsøgt at vise, at man også kan lave et design, der skaber nysgerrighed og er sjovt at bruge,” sagde Emma. 

“Ja, da de sagde vi vandt kiggede vi lige på hinanden og var sådan what. Jeg er så stolt af os,” tilføjede Lærke, hvorefter hun skålede med sin gruppe.