Anette Vandsø, lektor i Æstetik og Kultur ved Aarhus Universitet, leder af forskningsprogrammet Environmental Media and Aesthetics sammen med Jussi Parikka og Henrik Bødker, og tilknyttet Center for Sound Studies som fast senior advisor.
Vandsø forsker i kunstens forhold til sit omgivende miljø, og især de elementer, der ligger i perferien af vores kognitive felt, som lyd og planter. De senere år har hun særligt fokuseret på kunstens rolle i forhold globale miljøkriser og (pl)antropocæntesen. indefor forskningsfeltet som sound studies, environmental humanities og plant humanities er hun optaget af kunstens arbejde og de æstetiske sensibiliteter.
Pt er Vandsø forskningsleder (PI) på forsknings- og formidlingsprojektet Skjulte Plantehistorier i samarbejde med Den Hirschsprungske Samling og Ordrupgaard. Projektet undersøger 1800-tallets 'stueplantekunst' med et aktualiserende blik på en periode, hvor forholdet mellem mennesker og planter var under radikal forandring.
Vandsø var tidligere ansat på kunstmuseet ARoS som forsker og museumsinspektør (2016-2021), og var bl.a. del af det kuratoriske team bag den toneangivende ARoS-udstilling The Garden – End of Times, Beginning of Times (2017). Hun redigerede herunder det peer-reviewede katalog til udstillingen med bidrag fra Bruno Latour, W.J.T. Mitchell og T.J. Demos samt kataloger til udstillingerne Tomorrow is the Question (2018) og Mythologies (2020).
Vandsø har især markeret sig som lydforsker, og modtog bl.a. DFFs prestigefuld Sapere Aude ung eliteforsk pris for sit projekt A World in Sound. Pt arbejder hun med med kollegaer fra Center fro Sound Studies på et projekt om Sonisk Medborgerskab.
Vandsø har publiceret bredt om lydkunst, klimakunst, sonisk medborgerskab, (pl)antropocænens æstetik samt plante- og havekunst. Hun er forfatter til bogen LYD i Aarhus Universitetsforlags populære formidlingsserie Tænkepause.
Jeg underviser og vejleder i æstetik, kultur, kunst og medier på både BA, KA, ph.d. og post doc niveau. Desuden holder jeg ofte gæsteforelæsninger og foredrag om lyd, lydkunst og sonisk medborgerskab, om klimakunst, antropocæntesen, planter og natur i kunsten.
Jeg har desuden arbejdet 6 år på kunstmuseet ARoS som forsker og samlingsinspektør, og det ligger mig derfor på sinde, at mine studerende får en falighed, som er relevant for kulturens institutioner.
Jeg holder af at bruge min æstetik og kulturfaglighed i praksis. Jeg har ved flere lejligheder arbejdet med at professionalisere ensembler og foreninger for ny musik, jeg har siddet i Dansk Komponistforenings fordelingspulje. Som leder af Center for Sound Studies har jeg arbejdet for at etablere et center for lyd og lyttekultur sammen med Nationalmuseet og Struer Museum i Struer Lydby. Jeg har senest været udlånt til kunstmuseet ARoS for at arbejde strategisk med museets forsknings- og samlingsstrategi.