Nyt forskningsprojekt vil skabe fremtidens horroroplevelse

Ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens håber horrorforsker Mathias Clasen fra Arts at designe en gyseroplevelse, der tilpasser sig til folks 'sweet spot of fear'. Innovationsfonden har netop støttet projektet med halvanden million kroner.

Mathias Clasen.
Uhyggen breder sig i et nyt forskningsprojekt fra Arts, som ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens vil forsøge at skabe fremtidens horroroplevelse. Illustration: Thomas Terkildsen.

Virtual reality, kunstig intelligens og psykofysiologi.

Det er ingredienserne i et nyt forskningsprojekt fra Arts på Aarhus Universitet, som over det næste år vil undersøge, hvordan man skaber fremtidens horroroplevelse.

Bag projektet står lektor og horrorforsker Mathias Clasen, der sammen med sine kolleger i forskningsenheden Recreational Fear Lab sigter efter at udvikle en oplevelse, hvor fans af gys og gru iføres et virtual reality-headset og derefter placeres i en gyserverden, som indretter sig efter ens kropslige og følelsesmæssige tilstand.

Det tekniske design, som forsker Thomas Terkildsen fra Recreational Fear Lab står for, skal således sikre, at oplevelsen bliver tilpas skræmmende og dermed så sjov som muligt, forklarer Mathias Clasen.

"Via målinger fra sensorer, som vi monterer i headsettet og på spillerens krop, kan vi træne en algoritme til at sørge for, at spilleren rammer ’the sweet spot of fear’. Det vil samtidig give os en masse data, som dels gør os klogere på horrorens psykologi og fysiologi og dels gør os i stand til at optimere oplevelsen," fortæller horrorforskeren.

Uhygge med markedspotentiale
Forskningsprojektet, som ordret hedder ’Affective Player Experience of Fear (APEX of Fear): Enhancing User Experience of Horror through Affective Computing’, har netop modtaget en bevilling på knap halvanden million kroner af Innovationsfondens særlige pulje, InnoExplorer. Puljen har til hensigt at hjælpe forskere med at afsøge det kommercielle potentiale af deres forskningsresultater, og Mathias Clasen håber, at den virtuelle gyseroplevelse på sigt kan bredes ud til et større publikum.

"Bevillingen gør det muligt for os at afsøge ikke alene teknologien, men også dens markedspotentiale. Vores markedsanalyse har vist, at mange mennesker gerne vil have kulturelle oplevelser, som er ud over det sædvanlige - unikke og skræddersyede - og at rigtig mange mennesker opsøger skræmmende rekreative oplevelser. De behov mener vi, at vores teknologiske løsning kan tilfredsstille, men det kræver stadig en del forskning og udvikling," siger Mathias Clasen.

Forskningsprojektet løber i første omgang til udgangen af 2022 og inkluderer også et samarbejde med det danske firma Dystopia Entertainment, som står bag spøgelseshuset ’Dystopia Haunted House’ i Vejle, samt en række internationale eksperter inden for spilforskning.

Læs mere om Recreational Fear Lab på forskningsenhedens hjemmeside.

Mathias Clasen, lektor
Institut for Kommunikation og Kultur - Engelsk