100-året for Irlands voldsomme fødsel

I anledning af 100-året for påskeopstanden i Irland præsenterer Aarhus in Aarhus onsdag 20. april 2016 kl. 19.00 den prisvindende irske forfatter Donal Ryan på Dokk1. Sara Dybris McQuaid fra Center for Irske Studier vil interviewe forfatteren om irsk historie, kultur og litteratur med udgangspunkt i forfatterskabet.

Authors Donal Ryan and Oona Frawley
Authors Donal Ryan (Photo: Anthony Woods) and Oona Frawley (Photo: Graham Keogh)

Oplysninger om arrangementet

Onsdag 20. april 2016,  kl. 19:00 - 21:00

DOKK1 / Store sal, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C

OBS! Aflysning fra Oona Frawley pga sygdom

I 2016 markerer Irland 100-året for påskeopstanden, der satte skub i løsrivelsen fra Storbritannien – en begivenhed, der i høj grad stadig er med til at forme irsk identitet. I nyere tid har finanskrisen i 2008 sat sine dybe spor i det Irland, vi kender i dag.

Samtalen vil blandt andet tage udgangspunkt i spændet mellem disse begivenheder og handle om litteraturens forhold til historien og nutiden. Både Donal Ryan og Oona Frawley er blevet nævnt I forbindelse med en ny bølge af forfatterskaber som kaldes “recession lit”.

Donal Ryans debut Rust vandt i 2013 Guardian First Book Award i England. Romanen foregår i en irsk landsby på den anden side af finanskrisen og fortæller, om hvordan både mennesker og ting som konsekvens af krisen brydes ned.

Oona Frawleys meget roste roman Flight sætter på en og samme tid fokus på Irlands emigrationshistorie, og hvordan landet takler de nye strømme af immigranter, der kommer til landet i dag.

Interviewer:

Sara Dybris McQuaid, Center for Irske Studier, Institut for Kommunikation og Kultur

Arrangementet er støttet af Center for Irske Studier og Culture Ireland.

Information:

Arrangementet foregår på engelsk.

Tid: Onsdag 20. april, 2016 fra 19:00-21:00

Sted: DOKK1 / Store sal, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C

Pris: 50 kr. / Studerende 30 kr.

KØB BILLETTER

Læs mere om dette og andre forfatterarrangementer:

FØLG AUTHORS IN AARHUS PÅ HJEMMESIDEN OG FACEBOOK