Podcast: Transformation af professionsforståelse og -faglighed / Teknologiforståelse fra et brugerperspektiv

To podcast om teknologisk transformation af faglighed og brugerroller er netop blevet lanceret med bidrag fra lektor Claus Bossen og lektor Finn Olesen fra Informationsvidenskab. Sammen med lektor Henriette Langstrup fra Institut for Folkesundhedsvidenskab, KU, drøfter og belyser de en relationel teknologiforståelse i forhold til brugen af teknologi i sundhedspraksis. De to podcast er produceret af Thomas Ahler fra UCL - Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Odense.

1: Transformation af professionsforståelse og -faglighed

Ekspertpanelet drøfter og belyser en relationel teknologiforståelse gennem praksiseksempler og empirisk forskning. En gennemgående pointe er, at aktører og teknologier først får deres betydning og nytte via de relationer, de har med hinanden. Implementeringen og forbedringerne kommer ofte ind “af fordøren”, men forandringerne kommer ind “af bagdøren”. Så på hvilke måder har inddragelse af digitale teknologier i sundhedsydelserne betydning for de sundhedsprofessionelles selvforståelse? Panelet drøfter bl.a. det usynlige arbejde, som ofte opstår, når digitale teknologier implementeres i dagligt arbejde. De kommer også ind på, hvad der skal til, for at de sundhedsprofessionelle kan føle sig i stand til at være i en situation, hvor digitale teknologier konstant forstyrre deres professionsidentitet.

2: Teknologiforståelse fra et brugerperspektiv

Med udgangspunkt i Science Technology Studies (STS) drøfter og diskuterer ekspertpanelet, hvordan sundhedspraksis transformeres via de interaktioner, som finder sted mellem de digitale teknologier og brugeren af teknologierne. Det drøftes undervejs, hvem brugeren egentlig er? Desuden drøfter eksperterne, hvordan man som sundhedsprofessionel kan opnå handleviden i forhold til at anvende digitale teknologier i praksis. Herunder gives bud på, hvad der har betydning for en vellykket anvendelse af digitale teknologier i sundhedsvæsenet?