Stort afrikansk forfattertalent fejrer sin danske udgivelse med besøg i Aarhus

Den nigerianske forfatter Chigozie Obioma blev med sin debutroman ”The Fishermen” udråbt til årets mest lovende debutant fra det afrikanske kontinent. Den 17. august udkommer bogen endelig på dansk og det fejres med et besøg på Dokk1.

Onsdag 17. august 2016,  kl. 19:00 - 20:30

DOKK1, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C.

Author Chigozie Obioma

Chigozie Obioma blev født i Akure, Nigeria i 1986. Hans debutroman The Fishermen (på dansk Vi var fiskere) er en mørk, mytisk og bevægende historie om fire unge nigerianske brødre, der står over for en tragedie.

Romanen er en farverig fortælling om familie, frygt og overtro og en meget stærk skildring af mødet mellem den moderne verden og det traditionsbundne Afrika. Selv siger forfatteren, at målet har været at vække en nation, der sygner hen og kaste lys på, hvorfor et land, der råder over olie, en veluddannet elite og en ny håbefuld generation ikke kan omsætte det til fremskridt.

Set gennem familiens skæbne er romanen også en fortælling om Afrika og dets voldsomme politiske, økonomiske og religiøse modsætninger iblandet kontinentets episke skønhed.

”Da jeg så over på ham, fyldtes jeg af erindringer om mine fortabte brødre, og det føltes, som om fortiden pludselig eksploderede, og fragmenter af den begyndte at flyde frit omkring i hans øjne som konfetti i en ballon fuld af luft.” (Citat fra Vi var fiskere)

Bogen blev shortlistet til Man Booker Prize 2015, vandt flere priser, er oversat til 25 sprog og figurerer på flere lister over årets bedste bøger.

Den 17. august kommer bogen på dansk ved Forlaget Klim og i den anledning kan du møde Obioma på Dokk1. Efterfølgende optræder han i Humlebæk, hvor han er på programmet til dette års Louisiana Literature.

Information

Arrangementet finder sted den 17. august kl. 19.00-20.30 på DOKK1, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C.

Arrangementet foregår på engelsk.

Billetter á 50 kr. købes på www.authorsinaarhus.dk

Arrangementet realiseres af Authors in Aarhus i samarbejde med Forlaget Klim og Louisiana Literature og med støtte fra Kulturstyrelsen.

Authors in Aarhus er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Aarhus Kommunes Biblioteker. Authors in Aarhus præsenterer hvert år en række internationale forfattere på Dokk1 med det formål at give regionen et nuanceret udblik til verden gennem litteraturen. Se mere på www.authorsinaarhus.dk