Podcasts og lydfortællinger

Lydfortællinger og podcast-formatet oplever en stigende interesse, hvilket dette seminar ønsker at være med til at adressere og give en stemme

Onsdag 15. november 2017,  kl. 13:00 - 16:00

Aarhus Universitet, Langelandsgade 139, Bygning 1584, lokale 124, 8000 Aarhus C

Arrangeret af Center for Litteratur mellem Medier

Podcast er i sig selv et hybridformat, der i teknisk forstand primært dækker over en type af radio, der er Personal On Demand Casting. Det er radio, når du har brug for det, og podcasts er typisk episodiske og i nogen grad dokumentarisk og journalistisk inspireret, ligesom mange podcasts benytter sig af en intim relation til både stof og lytter. Men podcasts er også eksperimenterende og bryder grænser til eksisterende lydmedier og skaber nye fortælleformer.

Podcast, poetry walks og lydbøger er beslægtede former for lydfortællinger, og vi har til dette seminar indbudt nogle af dem, der til dagligt arbejder med at udvikle og forfine podcastformatet, forsker i hvad det er, der motiverer podcastbrugen og hvilke særlige genremæssige hybrider der opstår fx i fænomenet lydture på Louisiana, kurateret af Pejk Malinovski. Alle er velkomne.

Program:

13:00 - 13:30 Sigrid Nielsen Saabye, ph.d.-studerende Aarhus universitet: Podcasts - mere end bare tidsforskudt radio

13:30 – 14:00 Carsten Ortmann, tilrettelægger DR: Broadcast eller Podcast

14:30 – 15:30 Pejk Malinovski, forfatter og kurator: At skrive med lyd

15:30 – 16:00 Line Pedersen, Cand mag. i Nordisk og Kunsthistorie: Lydtur på Louisiana

Opslag