Kandidatreception 2023: Når humanister hjælper til matematikforståelse og erstatter brug af medicin

Dramaturgi, Musikvidenskab, Kunsthistorie, Æstetik & Kultur, Litteraturhistorie og Retorik

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 1. juni 2023,  kl. 15:00 - 17:00

Torsdag d. 1. juni fejrer de æstetiske fag deres nyudklækkede kandidater. Og der er meget at fejre med en kandidatuddannelse fra et af de æstetiske fag, for uddannelserne giver et bredt spektrum af kompetencer, der kan bringes i spil i et utal af retninger. Med en dyb kulturel forståelse, tværfaglige færdigheder og en både kritisk og kreativ tilgang til problemløsning er kandidater fra de æstetiske fag godt klædt på til alsidige arbejdsopgaver på et bredt arbejdsmarked.

Det er måske ikke overraskende at flere af kandidaterne bliver dygtige og engagerede undervisere og formidlere på landets uddannelses- og kulturinstitutioner. Men hvem havde forventet, at dramaturgen kan hjælpe skolebørn med at lære matematik? Eller at man gennem musikvidenskab finder løsninger til smertelindring – uden bivirkninger?

Årets specialer viser, hvordan de nye kandidater bringer deres kompetencer i spil på nytænkende, kreativ og udfordrende vis. En mulighed for de studerende er, at specialet bliver skrevet i samarbejde med en virksomhed eller organisation – et såkaldt erhvervsspeciale, ligesom de studerende har mulighed for at udarbejde et produkt sideløbende med analyser og fortolkninger. Erhvervsspecialet og produktspecialet har flere studerende i år benyttet sig af, hvilket blandt andet har resulteret i udviklingen af designprincipper til at engagere museernes ikke-brugere samt undersøgelser af teateroplevelsen i samarbejde med et teaterhus.

Specialeemnerne afspejler samtidig vores tid, og flere specialer er gået i dybden med højaktuelle problemstillinger som kropsidealer og Instagram, regeringens krisekommunikation ved mink-pressemødet, samt konspirationsteoretikere i Danmarks Radio, internetkultur og historiefortælling.

Derudover peger en række specialer som sædvanligt især i retning af oplevelsesindustrien og de kreative brancher som fx specialerne om (og i samarbejde med) Urban Sports Festival Aarhus, en litterær modekampagne og funktionen af musik i videospil. Men den erhvervede viden, indsigt og kunnen peger som nævnt i mange retninger, for de æstetiske fag klæder kandidaterne på til alsidige arbejdsopgaver – med alt fra matematik og medicin til mink.

Fejringen af årets kandidater foregår torsdag d. 1. juni på Aarhus Universitet med en ceremoni i universitets aula og efterfølgende receptioner på de forskellige uddannelser.

Under overskriften "Kulturspecialer 2023" kan du også møde udvalgte kandidater fortælle om deres specialer på Kulturmødet Mors fredag d. 25. august 2023, kl. 15:00 og kl. 17:00 og til Aarhus Festuge onsdag d. 30. august 2023 kl. 15:00

__________

Er du nysgerrig på at høre mere om årets kandidater eller muligheden for at indgå samarbejde med en kommende specialeskriver, er du velkommen til at kontakte afdelingskonsulent Jan Ulrik Saksø Chrintz Juhl.