Fredagsforelæsning: Vilde Schanke

Netflix - den frække dreng i klassen? Online platforme, co-produktion, tv drama serier og det europæiske marked for Netflix og HBO, bl.a. Lilyhammer

Fredag 4. november 2016,  kl. 14:00 - 16:00

Store Auditorium, INCUBA, Aabogade, 8200 Aarhus N

På få år har Netflix posisjonert seg som en sentral aktør i markedet for strømme-tv i alle de nordiske landene. Mens allmennkringkasterne fortsatt står støtt i markedet for lineær-tv, har Netflix blir enn av de aller største tilbyderne av on-demand-tv, ikke minst i de yngre aldersgruppene.

Men hvordan har Netflix fått til dette?
Hvilke strategier har de tatt i bruk?
Og hvilke konsekvenser gir Netflix’s inntreden i de nordiske tv-markedene for de etablerte kringkastere og den mediepolitiske styringen av bransjen?

Tema for denne forelesningen er hvilke konsekvenser strømme- og nett-tv har for tv-bransjen i en ny tid. Forelesningen vil bygge på tre aktuelle norske casestudier; en NRK-Netflix produksjon («Lilyhammer», Rubicon 2012-2014) og to web-tv-produksjoner med utgangspunkt i henholdsvis allmennkringkasteren NRK («Skam», NRK 2016) og norskes største nyhetsmedium VG («Oljebarna», Rakett 2015-2016).