Artist Talk: Amitabha Bagchi & Tabish Khair

Den indiske forfatter AMITABHA BAGCHI gæster Århus Kunstakademi for at tale om sit forfatterskab, om livet som immigrantforfatter, der skriver på et andet sprog end sit modersmål og meget mere

Torsdag 26. maj 2016,  kl. 19:30 - 22:00

GODSBANEN

Galleri Image & Aarhus Litteraturcenter
Foto: www.cse.iitd.ernet.in/~bagchi/

Amitabha Bagchi underviser til daglig ved instituttet for Computer Science and Engineering ved University of Delhi i Indien, men han debuterede som forfatter tilbage i 2007 med romanen Above Average; en fortælling om en ung indisk dreng, der kæmper for at skabe en balance mellem hans matematikstudier og hans passion for rockmusikken – to størrelser, der måske ikke er helt nemme at forene. Siden debuten har han også udgivet romanerne The Householder og This Place.

Bagchi er i Aarhus i forbindelse med residence-programmet FRESH EYES – International Artists Rethink Aarhus; et 2017-projekt lavet i samarbejde mellem Galleri Image og Aarhus Litteraturcenter, hvor fotokunstnere og forfattere fra Europa, Asien og Afrika inviteres til Aarhus for at ’rethinke’ og ’recreate’ byen i deres kunst. Tidligere har forfattere som Jacques Jouet (F), Andri Snær Magnason (IS), Carl Jóhan Jensen (FO), Abdellah Taïa (MA) samt fotokunstnerne Tom Lovelace (UK), Miriam O’Connor (IRL) og Thomas Kellner (DE) m.fl. besøgt Aarhus i forbindelse med FRESH EYES.

Til aftenens arrangement vil Amitabha Bagchi samtale med forfatter TABISH KHAIR, der bl.a. er forfatteren bag The Bus Stopped (2004) og The Thing About Thugs (2010). Khair er desuden lektor i Engelsk ved Aarhus Universitet.

Arrangementet foregår på engelsk, og der er som altid fri entré.