AI og Kunsthistorie

Seminaret er for studerende ved Kunsthistorie, Aarhus Universitet.

Fredag 4. oktober 2024,  kl. 09:15 - 15:00

Kasernen, bygning 1585, Store Sal. Langelandsgade 139, 8000 Aarhus C

Program:

9.15 - 9.45 Velkomst + Introduktion til fire AI-relevante kunsthistoriske principper:

• Samling (arkiv/datasæt/kuratering)
  • Betydningstilskrivning (træning/læring/konceptualisering)
  • Analyse (identifikation/fortolkning/sortering)
  • Billedskabelse (generering/manipulation/redigering)

9.45 - 10.45: Tre oplæg (á 10 min. + gruppediskussioner)

• Lisbet Tarp: “Visualisering af kulturarvsdata og AI”
  • Rebecca Pontoppidan Dalgaard: “Kunst skabt af algoritmer: Edmond de Belamy og AI’s kreative potentiale”
  • Laura K. Skinnebach og Hans Henrik L. Jørensen: “Det talende hoved – Et animeret spil om AI-fobi og AI-fili.”

10.45 – 11.00: Kaffepause

11.00 – 12.00: Kristoffer Ørum:  "Optimistisk digital nostalgi og kreativt misbrug af digital infrastruktur"
I sit oplæg udforsker kunstneren Kristoffer Ørums brug af kunstig intelligens i hans projekt "Frihed, lighed og Hip-hop." Ørum ser ikke AI som en intelligent enhed, men som et værktøj fyldt med fejl, der kan inspirere til nye måder at tænke på. I projektet udforsker han en alternativ virkelighed gennem "avancerede algoritmer," hvor arbejderbevægelsen og 90’ernes hiphopkultur smelter sammen. Ørum bruger de teknologiske ufuldkommenheder til at forestille sig en bedre fremtid ved at manipulere og pervertere AI's oprindelige kommercielle formål til noget nyt og drømmende. Gennem dette kreative misbrug af digital infrastruktur forsøger Ørum at skabe en platform, hvor fortidens uindfriede potentiale møder fremtidens muligheder, hvilket åbner nye rum for kollektive fantasier og utopiske visioner.

12.00 - 12.45: Frokost

12.45 – 13.30: Fremvisning af 1. årsprojekter

13.30 - 14.30: Amalie Smith: “Det digitales stoflighed”
Forfatter og billedkunstner Amalie Smith fortæller om sit arbejde med selvlærende algoritmer i forbindelse med udsmykningsprojektet "Machine Learning I,II,III” (Ørestad Gymnasium, 2018), bogen "Thread Ripper” (Gyldendal, 2020) og udstillingen “Looming” (Holstebro Kunstmuseum, 2022). Hvilken stoflighed har digitale medier? Hvordan kan man arbejde med algoritmernes billeddannelser? I hvor høj grad tænker vi selv algoritmisk?

14.30 – 15.00: Opsamlende fællesdiskussion: Hvad betyder AI for vores kunsthistoriske faglighed?

Kontaktperson: Lotte Philipsen