Aarhus University Seal

Tre prisvindende gymnasieelever sætter fokus på sprog

74 gymnasieelever har deltaget i en essay-konkurrence med sprog som omdrejningspunkt. Nu er de tre vindere fundet.

Foto: privat

En personlig beretning om at være ordblind, en oplevelse af hvor ”frygtindgydende” det kan være at lære et helt nyt sprog, og hvor svært det kan være at lære dansk for en udvekslingsstuderende fra Colombia.

Sådan lød emnerne på de tre essays, der løb med sejren i en nylig sprogkonkurrence, hvor danske gymnasieelever blev inviteret til at skrive et essay om sprog eller et fremmedsprog. Bag konkurrencen står blandt andet lektor Peter Bakker fra Aarhus Universitet, der sammen med forsker Kristoffer Friis Bøegh er initiativtager bag bloggen Lingoblog.dk, hvor forskere og ph.d.-studerende formidler indhold om sprog og lingvistik.

Bloggen får nu fornemt selskab af de tre gymnasielever, der ud over en præmiesum på 1500 kr. hver også får publiceret deres essay på bloggen.

Man kan dermed læse om Alberte Hartmann Misser fra Køge Gymnasium. Hun har skrevet essayet ”Mine or danser tit for mig”, et essay i to udgaver – på såkaldt ”ordblindsk” og almindelig dansk, som giver et personligt indblik i hverdagen som ordblind. Selma Murray fra Gladsaxe gymnasium vandt for essayet: ”Det frygtindgydende fremmedsprog”, der fra et elevperspektiv sætter ord på, hvorfor det kan være svært at lære et nyt fremmedsprog, men også hvorfor det er vigtigt. Det sidste essay er forfattet af den udvekslingsstuderende fra Colombia Sofia Plazas, der går på Varde Gymnasium. I essayet ”Mi relación amor/odio aprendiendo danés” forklarer hun på en humoristisk måde udfordringerne ved at lære dansk.

Alle får personligt feedback

Konkurrencen er støttet af NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog, der arbejder for at styrke fremmedsprogsområdet på alle niveauer af uddannelsessystemet og for at få flere elever og studerende til at vælge og blive dygtige til fremmedsprog.  

Dommerkomitéen bestod ud over Peter Bakker af Christina Smedegaard Jensen fra NCFF og forsker og underviser i Nordisk Kristoffer Friis Bøegh. De er taknemmelige over den store opbakning og interesse gymnasieeleverne udviste for projektet.

”Vindernes bidrag udkommer som indlæg på Lingoblog over de næste tre uger. Vi håber også at kunne præsentere mange andre af de virkelig gode bidrag, vi modtog. Vi håber, at alle deltagerne har haft en god oplevelse med at skrive OM og PÅ (fremmed)sprog på Lingoblog – den største tak går til jer, nemlig for at ville lege med.”

Selv om man ikke var blandt vinderne, kan alle de øvrige gymnasieelever se frem til en personlig feedback, der ud over dommerkomité også bestod af en fagjury.

Læs mere om konkurrencen på: https://www.lingoblog.dk/lingoblogs-essay-konkurrence-for-gymnasieelever-2022-og-vinderne-er/


Yderligere information

Lektor Peter Bakker
​​​​​​Mail: linpb@cc.au.dk
Mobil: 31 3782 51