Ph.d.-studerende får EliteForsk rejsestipendium

Ph.d.-studerende Niels Chr. Hansen fra Institut for Æstetik og Kommunikation modtager EliteForsk-rejsestipendium på 300.000 kr. Stipendiet skal føre den unge forsker til blandt andet Washington, Seoul og Sydney

29-årige Niels Chr. Hansen fra Aarhus Universitet er blandt modtagerne af årets EliteForsk-rejsestipendier, der hver er på 300.000 kroner. Den ph.d.-studerende Niels Chr. Hansen er musikteoretiker og hjerneforsker og beskæftiger sig i sin forskning med, hvordan musikken påvirker vores hjerner og vores adfærd, og hvilke musikalske forventningsmekanismer der er på spil, når vi lytter til musik.

Musik med lytteren i centrum

Som ph.d.-studerende er Niels Chr. Hansen ansat i et samarbejde mellem Det Jyske Musikkonservatorium, musikvidenskab ved Aarhus Universitet og Music in the Brain ved Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab. Her er han med til at udføre nogle af de forsøg, der kan gøre os klogere på musikkens virkning. Musik med lytteren i centrum er netop formålet med hans forskning:

”I mine musikteoristudier har jeg ofte savnet lytterens perspektiv, for lyd bliver jo først rigtig musik, når den lyttes til af levende mennesker med unikke baggrunde i specifikke sammenhænge. Psykologiske adfærdsforsøg og moderne hjerneskanningsteknikker tilbyder konkrete redskaber til at efterprøve den empiriske basis for historiens vigtigste teorier om musikkens væsen”.

Flere rejser i kikkerten

Niels Chr. Hansen arbejder i øjeblikket på at etablere kontakter til flere universiteter, som er førende inden for musik og neurovidenskab. De steder, han har i kikkerten, er et ophold på Harvard Medical School i Boston, Wesleyan University og University of Westen Sydney. Derudover får Washington og Helsinki også besøg af den unge dansker og Niels Christian skal også deltage i centrale konferencer i Seoul, Dijon, Manchester og Montreal.

Stipendiet bliver overrakt af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary og uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen på EliteForsk-konferencen den 6. februar 2014 på Ny Carlsberg Glyptoteket i København.

Om Uddannelsesministeriets EliteForsk-rejsestipendier

EliteForsk-rejsestipendiet er på 300.000 kr. og skal bidrage til, at meget talentfulde ph.d.-studerende kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Universiteter og øvrige ph.d.-gradsgivende institutioner har kunnet indstille et antal kandidater til rejsestipendierne. Institutionernes indstillinger vurderes af Det Frie Forskningsråds bestyrelse, der udvælger og indstiller de ph.d.-studerende til uddannelsesministeren.

Ph.d.-studerende Niels Chr. Hansen
Aarhus Universitet, Institut for Æstetik og Kommunikation