Nyt center åbner for fiktionens plads i virkeligheden

I dag åbner Center for fiktionalitetsstudier. De næste fem år skal forskere undersøge den bevidste brug af fiktion i reklamer, på facebook, i fiktive biografier og politiske taler

Forestillingsevnen og appellen til det imaginære i Barack Obamas valgtaler er eksempler på den fiktionalisering, som forskerne vil arbejde med på Center for fiktionalitetsstudier

–Det nye center samler forskere med baggrund i blandt andet litteratur-, film- og teatervidenskab, i norrøne studier og i idéhistorie. Vores mål er at studere fiktionalitet på tværs af faggrænser, fortæller centerleder og professor i Nordisk, Henrik Skov Nielsen.

På centret skal forskerne undersøge fiktion og andre former for kommunikation, der indebærer en ‘fiktionalisering’; det vil sige kommunikation, der trækker på menneskets evne til at behandle såvel det faktiske som det forestillede. For fiktion findes nemlig langt fra kun i romaner og spillefilm:

–På linje med fiktion i romaner, teater, og tv vil vi studere fiktionaliseringen i typer af tekster, der normalt defineres som ikke-fiktive. Det er for eksempel politiske taler, reklamer og Facebook-opdateringer, der ikke er fiktive genrer, men som indeholder mange fiktive virkemidler, forklarer Henrik Skov Nielsen.

Evnen til at gå ud over virkeligheden

Et konkret eksempel på fiktionalisering findes i den amerikanske præsidentvalgkamp, hvor især Barack Obama i sine valgtaler gør brug af forestillinger og siger noget, der umuligt kan være sandt. Det er fiktion, fordi det rækker ud over virkeligheden, som den er.

–En kvalitet ved Obamas taler er hans evne til at manøvrere mellem sandt og falsk. Selvom han siger noget, der umuligt kan være sandt, får det ham hverken til at fremstå som useriøs eller som løgner, siger Henrik Skov Nielsen.

Det gjaldt for eksempel, da Obama ville vise sin påståede fødselsvideo - som var indledningen til tegnefilmen Løvernes Konge. En åbenlys usandhed, som alligevel fortæller noget vigtigt:

–Forskning i den slags brug af fiktionaliseringer og i fiktion vil kunne gøre os klogere på grundlæggende sider af den menneskelige tænkning og praksis. Nemlig vores evne til at kunne tænke ikke blot det, der er virkeligt, men det der er muligt, siger Henrik Skov Nielsen.