Kandidater præsenterer deres speciale til Aarhus Festuge
Glow-ups på TikTok og digitale redskaber til at engagere unge besøgende på Randers Kunstmuseum. Sådan lyder to af specialeemnerne blandt seks nyudklækkede kandidater fra Institut for Kommunikation og Kultur, der har sagt ja til på seks minutter at præsentere deres speciale i offentligheden til Aarhus Festuge. Hør to af dem fortælle om deres speciale, og hvad der motiverer dem for at formidle og give et par gode råd til de nye studerende.

Kiwi Berdin Ehrhorn Skov, 26 år, Cand. Mag. i kunsthistorie
Hvad handler dit speciale om?
Mit speciale undersøger transformationsvideoer på TikTok, altså videoer, hvor brugere viser en udvikling i deres udseende gennem et "før" og et "efter". Det interessante er, at fokus sjældent ligger på det forbedrede "efter", men i stedet på at latterliggøre eller distancere sig fra det cringe “før”.
Jeg analyserede en række af de her videoer og fandt, at TikTok både fungerer som en æstetisk legeplads, hvor unge mennesker eksperimenterer med identitet og udtryk, men på samme tid som et sted, hvor unge mennesker bliver fastholdt i en cyklus af selvkritik, hvor personlig udvikling ikke kan ske uden ydmygelse af den tidligere version af én selv.
Hvad motiverer dig for at skulle formidle dit speciale i det offentlige rum til Aarhus Festuge?
Jeg er motiveret af at vise, at æstetiske og humanistiske fag er samfundsrelevante. De er ikke bare “fluff”, men giver faktisk vigtige indsigter i vores samtid.
TikTok er et sted, hvor især unge, men i stigende grad også voksne, spejler sig selv og deres identitet. Det kan umiddelbart virke uakademisk at beskæftige sig med TikTok, men i virkeligheden fortæller de her digitale selvfortællinger enormt meget om, hvem vi er som mennesker, og hvordan sociale medier påvirker vores selvforståelse.
Det giver mening for mig at formidle mit speciale til et bredt publikum, fordi det handler om noget, vi alle sammen møder i hverdagen, og jeg synes, det er vigtigt at oversætte akademisk viden til noget, alle kan genkende og relatere til.
Har du et par gode råd til de nye studerende på ARTS?
Mit første råd er at være nysgerrig, også på det, der ligger uden for dit eget fag. Nogle af de bedste idéer opstår, når man tør blande perspektiver på tværs af studieretninger, og man behøver ikke at følge en snorlige linje fra bachelor til kandidat.
Mit andet råd er at holde øjnene åbne. Ideen til mit speciale begyndte fire år før, jeg skrev det, da jeg begyndte at gemme TikToks, der fascinerede mig. Den samling blev guld værd, da jeg først satte mig ned og skulle vælge emne.
Petrea Feodora Krustrup Nielsen, 23 år, Cand. Mag. i dramaturgi
Hvad handler dit speciale om?
Med mit speciale har jeg undersøgt, hvordan unge kan engageres gennem interaktivitet og brugerinddragelse på Randers Kunstmuseum. Det blev til en udarbejdelse af to digitale produkter, hvor man som deltager kan vælge kunst til og fra og derigennem selv bestemme, hvad man ønsker at vide mere om.
Hvad motiverer dig for at skulle formidle dit speciale i det offentlige rum til Aarhus Festuge?
Det er en unik mulighed for at dele tankerne i og bag specialet med andre end vejleder og censor. Samtidigt med at det måske kan inspirere andre studerende, interessenter eller virksomheder.
Og en ret væsentlig pointe er at det giver mulighed for at trække det væk fra det skriftlige og sætte ord på det mundtligt samt at bringe det ud i virkeligheden.
Har du et par gode råd til de nye studerende på ARTS?
Det fedeste er at finde måder at kunne inddrage ens egne interesser, når man skal lave akademiske opgaver. Det er en mulighed for at kunne dykke dybere ned i ens passion og lære mere om det, samtidig med at processen bliver sjovere og kan være med til at præge, hvad du vil lave i fremtiden.
Kontakt:
Petrea Feodora Krustrup Nielsen
Cand. Mag., Dramaturgi
Mail: feodora@live.dk
Telefon: +45 51519313
Kiwi Berdin Ehrhorn Skov
Cand. Mag., Kunsthistorie
Mail: kiwi.ehrhorn@gmail.com
Telefon: +45 21157101
Læs mere om arrangementet her: https://www.aarhusfestuge.dk/2025/arrangementer/kulturspecialer-2025