Globalt smart city-samarbejde vokser

Martin Brynskov, lektor i informationsvidenskab, arbejder på at udvide det internationale forskningssamarbejde omkring smart cities og har netop underskrevet en samarbejdsaftale med Seoul i Sydkorea.

Seoul Digital Foundation er den koreanske hovedstads innovations- og udviklingsenhed, som Martin Brynskov netop på vegne af AU Smart Cities har indgået et formelt samarbejde med.

“Seoul Digital Foundation er et centralt omdrejningspunkt, når det gælder den digitale transformation af metropolen med ca. 25 millioner indbyggere, og vi får med samarbejdet mulighed for at få et indblik i en by, der ligger i den absolutte verdenstop, når det gælder mobil og net,” siger Martin Brynskov.

Øget asiatisk samarbejde

Samarbejdsaftalen styrker AU's smart city-forskning ved at øge udvekslingen med asiatiske aktører inden for både forskning og innovation. I Sydkorea er man meget stærke inden for infrastruktur, fx bredbånd og mobildækning, og landet rummer blandt andet nogle af de globale leverandører inden for området. Derfor er landet på mange måder et fremtidslaboratorium for resten af verden. Den danske forskning kan dog også bidrage med vigtige perspektiver:

"I dansk og europæisk forskning er der et stort fokus på den overordnede samfundsudvikling, med jobskabelse og den digitale omstilling - ikke bare af virksomheder, men også af den offentlige sektor. Det er blandt dette perspektiv på "livet mellem systemerne", altså et fokus på mennesket frem for teknikken, som AU Smart Cities bringer med til Asien," forklarer Martin Brynskov.

Partnerskaber, der lægger en forskningsdimension til de omfattende digitale, globale transformationer, der foregår, er afgørende for udviklingen inden for smart cities:

”Bredden af vores netværk er en ressource, der giver Aarhus Universitet adgang til mange lag af globale data til forskning i smart cities,” siger Martin Brynskov.

Følg med i smart city-udviklingen

AU Smart Cities deltager i den kommende Smart City Expo World Congress, som foregår den 15.-17. november 2016, hvor nye lande i smart city-netværket bliver præsenteret. Der live-tweetes fra arrangementet på @oascities. Du kan også følge med i aktiviteterne på @OrganiCity_eu, @SmartCityexpo og på #SCEWC16

Martin Brynskov

Lektor og koordinator for AU Smart Cities