Frokostmøde: Det radikaldemokratisk museum?

Første frokostmøde handler om den østrigske kurator og museumsteoretiker Nora Sternfeld.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 11. november 2021,  kl. 12:00 - 13:15

Kasernen, Bygning 1580, lokale 249. Langelandsgade 139, 8000 Aarhus C

Museologisk forskningsprogram har et nyt frokostmødeformat, hvor en programdeltager holder et kort oplæg og lægger op til diskussion. Det er uformelt, og alle kan deltage. Det kræver blot, at man tager sin egen frokost med. Kaffe/te og vand vil være i mødelokalet.

Det radikaldemokratiske museum?

Oplæg ved postdoc. Inge Lise Mogensen Bech

Oplægget omhandler den østrigske kurator, kunstpædagog og museumsteoretiker Nora Sternfelds tænkning og begreber. Sternfeld diskuterer i sin bog ”Das radikaldemokratische Museum” nutidens og fremtidens museer. Sternfeld befinder sig i krydsfeltet mellem museum og universitet og prøver med bevidste strategier at forløse museumsobjekternes potentiale og skabe et nyt museumspublikum. Hun spørger, hvordan man kan nydefinere museumsinstitutionen, udfordre arkivet, indtage museumsrummet og samtidig skabe alternativ viden og ny dannelse?

Jeg vil med afsæt fra Sternfelds bog introducere og diskutere Sternfelds ideer om det radikaldemokratiske museum, paramuseet, og objekter som ”forstenede konflikter”. Desuden vil jeg diskutere, hvordan Sternfelds begrebslighed kan åbne nye perspektiver på konkrete museumsobjekter, idet jeg blandt andet vil inddrage empiri fra mit postdoc-projekt, som omhandler den danske kunstner Franciska Clausen.

Oplægget tager 20 minutter og vil afslutningsvis lægge op til en fælles diskussion af Sternfelds begreber og museumsopfattelse.

Oplægget er det første i en række af 2 om Sternfeld, det andet vil være af Gertrud L. Knudsen og er programsat til 16. december 2021.