Forsker modtager prestigefuld tysk pris

Lektor i tysk Søren R. Fauth modtager den 21. september prisen Jacob und Wilhelm-Grimm-Preis. Det er første gang, prisen gives til en dansk forsker.

Foto: Lærke Posselt

For en forsker i tysk er det en af de største hædersbevisninger og udmærkelser, man kan modtage som international forsker.

Bag prisen står Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), og den tildeles internationale forskere for deres banebrydende forskning inden for tysk sprog, litteratur og kultur. Derfor er det også en meget taknemmelig prismodtager, der svarer på, hvad prisen betyder:

”Alverden. Det er en af de højeste internationale anerkendelser, man kan modtage som germanist. Min kærlighed til mit fag (det tyske sprog, den enestående tysksprogede litteratur og filosofi) er grænseløs, og jeg er lykkelig for, at mit virke har modtaget denne udmærkelse. Det sætter med rette Aarhus Universitet på verdenskortet som et af de førende universiteter i verden inden for humanistisk grundforskning og åndsvidenskab.”

I juryens begrundelse for prisudnævnelsen fremhæver de blandt andet i deres pressemeddelelse:

”På Aarhus Universitet uddanner Søren R. Fauth den akademiske unge generation inden for tysk sprog og kultur og er en efterspurgt gæsteforelæser ved universiteter over hele verden, fra Yale til Reykjavik til Shanghai. Derudover er han ambassadør for germanistik og har i de seneste år publiceret talrige indlæg i radio, fjernsyn og aviser om betydningen af det tyske sprog, litteratur og kultur samt om de dansk-tyske kulturforbindelser. Søren R. Fauth arbejder desuden som oversætter af tysk litteratur og er blevet belønnet flere gange for sin lyrik."

Med prisen følger 10.000 euro, og prisen inkluderer også et fire ugers forskningsophold i Tyskland, som Søren R. Fauth allerede har lagt planer for.

”Fremfor alt glæder jeg mig til at komme en måned til Tyskland og fordybe mig i et af mine mange projekter. Jeg har længe haft en drøm om at skrive en større monografi om Kafkas forfatterskab. I øjeblikket arbejder jeg på flere større kollektive forskningsprojekter, bl.a. med gode kollegaer fra Tyskland og USA, der reaktualiserer den tyske tænker Arthur Schopenhauer.”

Prisen er blevet uddelt siden 1995, og Søren R. Fauth modtager den på DAAD’s 30. jubilæumskongres i Berlin.

Yderligere information

Lektor Søren R. Fauth
Mail: tyssf@cc.au.dk
Mobil: +45 29 87 10 59