Danske sætningskløvningers informationsstruktur
Marie Herget Christensen, Københavns Universitet
Info about event
Time
Location
1481-324
Organizer
Sætningskløvninger er sætningstyper som det var ikke mig der gjorde det. Grammatisk består kløvninger af to sætninger, og der er bred teoretisk enighed om at indholdet i ledsætningen (der gjorde det) er præsupponeret og kan tages for givet. I dansk grammatisk tradition er der også præcedens for at hævde at det udkløvede led (mig) fremhæves, det vil sige at det udkløvede led informationsstrukturelt er fokuseret. Der er dog ikke lige så bred teoretisk enighed om at sætningskløvninger også har denne iboende fokusfunktion. I dette foredrag vil jeg derfor vise mine undersøgelser fokusfunktionen i danske sætningskløvninger. Blandt andet vil jeg vise resultaterne af en korpuslingvistisk undersøgelse af fokus i sætningskløvninger i dansk talesprog.
Derudover vil jeg vise resultaterne af et psykolingvistisk forsøg der måler den selektive opmærksomhed i sætningsprocessering af sætningskløvninger. De forsøgsdeltagere jeg testede, er signifikant hurtigere til at opdage ændringer ved genlæsning af en tekst når ændringen forekommer i det udkløvede led både end når den forekommer i kløvningsledsætningen, og end når forekommer i en monoclausal kontrolsætning.
Mine undersøgelser giver således faktisk belæg for at betragte sætningskløvning i dansk som en fokuskonstruktion. Jeg afslutter foredraget med en diskussion af hvad vi så stiller op med adverbielle kløvninger (det er på onsdag jeg holder foredrag). I min korpusundersøgelse opfører de sig nemlig signifikant anderledes end de nominelle kløvninger med hensyn til fokusering, blandt andet bliver de sjældnere brugt til at udtrykke kontrast (det er på onsdag og ikke tirsdag at jeg skal holde foredrag) end nominelle sætningskløvninger. Derfor udestår det fortsat hvorvidt vi kan betragte adverbielle kløvninger som fokuskonstruktioner.
Deltagelse er gratis og åben og alle.
Arrangementet finansieres af IKKs forskningsprogram Language and Communication.