- Jeg underviser primært i masteruddannelsens børnelitterære dele, i forbindelser mellem børns medier og barndomsopfattelser og i det historiske stof. Jeg er koordinator for uddannelsen, så det er mig, man skal kontakte med spørgsmål.
- Min forskning omhandler overordnet set børne- og ungdomslitteratur. Jeg har især arbejdet med børnelitteraturhistorie og børnelitteratur mellem skrift, lyd og billede, herunder billedbøger. For tiden arbejder jeg på et tværfagligt projekt om udviklingen af et marked for børnebøger og børns brug af bøger i første halvdel af 1800-tallet.
- Jeg er optaget af, hvordan bogen som medie udvikler sig i dag i samspil med andre medier. Den digitale udvikling har både skabt et større fokus på bogen som fysisk objekt, og der udkommer mange bøger i papirform i dag, hvor udformning, format, illustrationer og skriftbillede spiller en stor rolle for læseoplevelsen. Samtidig udvider de digitale bøger vores forståelse af, hvad litteratur kan, og de peger på interaktion og leg som på en gang kontinuerlige og nye elementer i børnelitteratur.
- Jeg underviser og vejleder især i de dele af masteruddannelsen, der handler om digitale medier og børn og unges brug af disse. Og så er jeg metodenørd og bidrager med viden og konkrete øvelser i forhold til kvalitative metoder som interviews og observation, både online og offline.
- Min forskning omhandler børn og unges mediebrug i bred forstand. De digitale platforme byder på nye muligheder og har blandt andet betydning for, hvordan børns fællesskaber og legekultur ser ud i dag. Pt forsker jeg i, hvordan børn og unge bruger YouTube, både som tilskuere, men i høj grad også som producenter af indhold.
- Jeg synes at YouTube – og andre platforme som eksempelvis Instagram – er interessante og fede, fordi der er plads til at nørde helt vildt med noget, der er absolut unyttigt og pjattet og ikke bare kan sættes på en læringsformel. For eksempel computerspil, slim og squishies og mode og make-up. Jeg tror, at børn og unge har brug for et sted, hvor der er plads til den slags – og det burde voksne forstå og anerkende i højere grad.
Ud over Nina og Stine vil du på masteruddannelsen møde andre forskere tilknyttet Center for Børns Litteratur og Medier og undervisere fra andre dele af Aarhus Universitet samt gæstelærere.