Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nye studerende kigger tilbage på studiestarten

Hvordan har det været at starte på medievidenskab, når det normale studieliv er sat på standby? Vi har snakket med Emma Storm og Anders Hansen fra 2. semester, om hvilke faglige- og sociale udfordringer coronaen giver, og hvordan de holder sig motiverede i hverdagen.

2021.04.05 | Benjamin Andreassen

Tv.: Anders Hansen. Th.: Emma Storm Søndergaard

”For mig flyder det hele bare sammen for tiden.” Sådan svarer Emma Storm på spørgsmålet om, hvordan studielivet har været efter tre måneders hjemmeundervisning. Hun er en af de 105 studerende, der er startet på bacheloren i medievidenskab i august 2020. Og for hende har studiestarten været en tid med op- og nedture:

”Det har været optimalt det meste af tiden. Jeg er en af dem, som ikke har det store imod Zoom-formatet, men på det seneste har jeg kæmpet med min motivation, disciplin og koncentration. Det bekymrer mig og giver mig dårlig samvittighed.”

Anders Hansen nikker genkendende til, at vinteren og foråret har været en hård tid at komme igennem. Det er især den totale nedlukning af universiteterne, der har været udfordrende for de studerende:

”I efteråret havde vi mulighed for at være sociale til holdtimerne, men dette har nedlukningen i december sat en stopper for. De seneste måneder har jeg desværre ramt ’corona-muren’ med motivations- og koncentrationsproblemer til følge. Der er ikke en gulerod i hverdagen: En weekend eller en fælles oplevelse at se frem til.”

Struktur og socialt sammenhold er alfa og omega

For Emma Storm har det handlet om at opretholde en høj grad af struktur i hverdagen. Dette har nemlig givet hende overskud til at studere hjemme:

”Selvom jeg ikke behøver det, står jeg stadig tidligt op. Jeg træner, går ture og ses med min venindegruppe, som jeg er så heldig at have på universitet. Det gør, at jeg godt kan samle mig om de to timer online. Mit problem er dog, at jeg nemt bliver distraheret af ting omkring mig herhjemme.”

Anders Hansen har valgt at tage andre metoder i brug for at holde koncentrationen. Han læser blandt andet pensum i samme rum som sin kæreste, så de kan holde hinanden motiverede. Derudover har Anders Hansen brugt sin studiegruppe meget:

”Jeg har været stærkt knyttet med min studiegruppe. Vi har komplimenteret hinanden fagligt og socialt, hvilket har været en stor drivkraft på studiet.”

Og Emma Storm er heller ikke i tvivl om, at det sociale sammenhold er godt blandt de studerende. Hun glæder sig dog til en mere normal hverdag, hvor alle kan lære hinanden endnu bedre at kende:

”Jeg synes, at vi har været supergode til at fjolle rundt på Zoom. Folk er ikke blege for at sige noget, og det tror jeg er meget vigtigt. Jeg er i hvert fald ikke bange for at ofre mig selv for glædens skyld.”   

De største udfordringer ved studielivet

Anders Hansen fortæller, at det har været udfordrende at lære årgangen ordentligt at kende. For selvom Zoom gør, at alle studerende kan få undervisning samtidig, begrænser den virtuelle platform sociale relationer:

”Når man kun må samles 5-10 personer i privaten, er det svært at lære alle fra sit hold at kende. Vi har ikke haft mulighed for at afholde sociale arrangementer, hvor alle har kunnet deltage i år.”

Også Emma savner det sociale aspekt ved universitetslivet. Emma er dog ikke i tvivl om, at hun har været heldig: 

”På introugens første dag var jeg i gruppe med fire piger, som jeg stadig mødes med. Vi har brugt hinanden meget, hvis der har været noget, som har været frustrerende. Jeg føler ikke, at jeg har manglet noget socialt, men jeg har hørt, at der er andre, der gør."

På det faglige plan er Anders Hansen sikker på, at ren virtuel undervisning har haft konsekvenser for hans læring:

”Jeg er sikker på, at jeg har lært mindre på andet semester sammenlignet med det første. Jeg kan ikke huske lige så meget. Det skyldes nok, at vi blandt andet har Zoom-undervisning fra 12-18 hver tirsdag. Her kan det være svært at holde koncentrationen hele vejen igennem.” 

Introugen har haft stor betydning

For både Emma Storm og Anders Hansen har introugen haft en positiv betydning for studiestarten. Og selvom programmet blev ændret flere gange op til studiestarten, har introugen stadigvæk været en studiestart værdig:

”Jeg havde på forhånd hørt en masse historier om, hvordan universitetets normale introuger forløb. Derfor var jeg spændt på, hvordan det ville blive for os. Jeg havde heldigvis en god og spændende introuge, selvom der var corona. Der blev lagt en god energi i, at vi skulle have den bedste uge på trods af, at aftenaktivisterne var blevet aflyst,” siger Anders Hansen.

Afslutningsvist tilføjer Emma Storm:   

”Det var fedt at komme tæt på sit hold. Jeg synes, at tutorerne gjorde det rigtig godt. Det har haft en stor betydning for opstarten, fordi vi havde det så fedt. Jeg hænger i.”

Emma Storm

  • Studerer medievidenskab på hold 2
  • 23 år
  • Kommer fra Aarhus
  • Har haft to sabbatår med arbejde og rejse.

Anders Hansen

  • Studerer medievidenskab på hold 1
  • 27 år
  • Boet fire år i Aarhus inden studiestart
  • Har arbejdet i flere år som vinsælger   

Dette var første del af artikelserien, hvor vi snakker med nye studerende om deres oplevelser med studiestarten. Vi har tidligere på året snakket med to af afdelingens undervisere om, hvordan det har været at undervise i coronatid. Find interviewet herunder.

Medievidenskab og Journalistik