Studerende designer til fremtiden

På uddannelsen Digital Design bliver de studerende hvert år udfordret til at udvikle et design, der løser et samfundsproblem.

På en nystrøget hvid dug står en buket roser i en vase fra 1970’erne side om side med en digital billedramme. Billeder af glade børn, familieferier og fødselsdage glider skiftevis hen over skærmen. Billedrammen hedder Framily og er et alternativ til den traditionelle digitale billedramme lavet til den ældre generation. Tre studerende, der tilsammen kalder sig Sonar, har designet rammen.

Ni andre grupper af studerende præsenterer deres design på messen Design Expo, der både byder på projekter, der hjælper hørehæmmede med at blive vækket, unge med at motionere mere og udvekslingsstuderende med at få nye venner.

Bedømt af iværksættereksperter

I den lange proces med at udvikle prototyperne har de studerende været i kontakt med designfirmaet Designit, relevante interesseorganisationer og afprøvet prototyperne på testpersoner. På messen bliver de studerendes projekter vurderet af to eksperter fra Capnova, der lever af at investere i iværksætterfirmaer.

”Det er meningen, at hele processen skal give de studerende en fornemmelse for, hvordan en arbejdsproces ser ud på den anden side af universitetet. Samarbejdet med interessenter udefra giver de studerende mulighed for at finde ud af, om deres produkter er klar til virkeligheden,” forklarer videnskabelig assistent Thomas Hvid Spangsberg. Han underviser i faget Interaktionsdesign II, hvor de bachelorstuderende hvert år laver en designopgave til den årlige messe. Han ser en vigtig læringsproces i, at de studerende hele tiden skal forholde sig til virkeligheden.

En grundig research

Kasper Borup, Nikolaj Schmidt og Emilie Christiansen der står bag Framily konceptet synes det har været en hård men givende proces. For at kunne nå frem til deres produkt har de både talt med Ældresagen og testet Framily på Lokalcenter Brabrand. For de tre designspirer har de virkelighedsnære samarbejder været en klar fordel i processen.

”Det tætte samarbejde med de forskellige interessenter har givet vores projekt en tyngde, så det hæver sig op fra at være et skoleprojekt til at blive meget mere virkeligt,” fortæller Kasper Borup Jensen.

De andre to meddesignere nikker og Nikolaj Schmidt tilføjer:

”Det er rigtig vigtigt at få den praktiske erfaring med sig fra vores studie. Når vi bliver vurderet og vejet hele processen igennem, føles det som en rigtig arbejdssituation, og vi gør os endnu mere umage.”

Præmie for bedste projekt

Designmessens højdepunkt er en præmieoverrækkelse af de to eksperter fra Capnova. Framily løber med prisen for bedste problem, bedste ide og bedste forretningspotentiale, og de tre venner i Sonar kan næsten ikke får hænderne ned, da de modtager prisen.

Capnova har deltaget i messen og præmieret de bedste projekter i flere år.

”Det er godt for os at være aktive i iværksættermiljøet og holde øje med, hvad der rører sig på området. De unge her er fremtiden, de har styr på, hvad der rører sig, og det vil vi gerne følge med i,” siger Jens Søndergaard, der er Investment Manager i Capnova.

I år er de to eksperter fra Capnova særligt imponerede og kalder det det højeste niveau nogensinde. Nogle af projekterne er så stærke, mener de, at de har potentiale til at indgå i en rigtig forretningsaftale og få designprodukterne helt ud i verden. Om de tre fra Sonar opretter CVR nummer og hopper ud i at sætte Framily i produktion, har de dog ikke afgjort endnu.

Fakta

• På Digital Design lærer de studerende om digitale designprocesser  og får redskaber til selv at designe IT-baserede designløsninger.
  • De studerende har flere praktiske projekter i løbet af studiet.
  • Messen Design Expo runder hvert år faget Interaktionsdesign II af.
  • Designprodukter fra tidligere årgange kan ses i Schön bygningen på Katrinebjerg.

Læs mere om uddannelsen