Aarhus Universitets segl

Studerende designer fremtidens digitale betalingsløsninger

Studerende fra Digital Design bød et panel af udviklere fra Danske Bank på digitale inspirationer til fremtidens betalingsløsninger og et indblik i danskernes forhold til penge. Med den stigende digitalisering får bankerne brug for nye kompetencer til at gentænke fremtidens betalingsløsninger

DREAM BANKING: Udfordring: Mange mennesker går rundt med drømme, uden at de tager initiativ til at finde ud af, om de kan realisere disse drømme økonomisk. Løsning: En app der visualiserer deres drømme og viser dem, hvor langt de er i deres opsparing, og dermed hvor tæt de er på at realisere drømmen. Som en sidegevinst får bankrådgiveren en uvurderlig indsigt i kunden og kan forbedre sin rådgivning.
THE CHARITABLE MICRO DONATION:Udfordring: Hvordan gentænker man velgørenhed i et pengeløst samfund? Løsning: En applikation til Mobile Pay giver dig mulighed for at donere 50 øre, hver gang du alligevel har en transaktion i gang. Der er mulighed for at vælge mellem forskellige humanitære organisationer og ændre beløbets størrelse.
ALBERT: Udfordring: Hvordan lærer vi børn om værdien af penge i et pengeløst samfund? Løsning: En digital sparebøsse ved navn Albert skal være familiens fælles sparebøsse. Forældrene kan tilgå den via deres smartphones og sætte et fælles mål for en ting familien gerne vil spare op til. Barnet har et kontaktløs kort, så det kan følge med i hvor langt familien er nået i opsparingen.
THE ONE-STOP ECONOMY EXPERIENCE: Udfordring: Økonomiske beslutninger er ofte forbundet med mange bekymringer og tvivl, om man nu vælger det rigtige. Det får enten mange bankkunder til at gå i gang med deres egen research eller helt at holde sig fra at handle. Løsning: En webapplikation skal give brugeren et overblik over processen og en tydelighed omkring, hvornår der bliver tænkt med henholdsvis hjertet og hjernen.
SAVE IT BY CASH: Udfordring: Mange unge har en opsparingskonto, men de sætter ikke systematisk penge ind. Hvordan udvikler vi en sund opsparingskultur hos de unge? Løsning: En digital sparegris som kun kan tilgås via sin ejer via fingeraftryk. Ejeren sætter et mål op for det beløb han/hun gerne vil spare op. Udviklingen kan følges visuelt på boksen.

Hvordan betaler vi i fremtiden? Udelukkende med vores mobil eller hvad med smykker, ure eller noget helt tredje? Hvordan oplever folk penge, og hvordan kan vi forbedre den oplevelse? Hvordan lærer vi vores børn værdien af penge i et pengeløst samfund? Hvad med de unge, der selv har et kreditkort men ikke overblik over deres privatøkonomi? Hvad er det for et socialt fænomen, der ligger bag eksempelvis delebiler, og hvad betyder det for en bank, der lever af at låne folk penge til at købe biler?

Fremtidens betalingsløsning, oplevelsen af økonomi og den sociale økonomi var de tre designchallenges, som Danske Banks udviklingsafdeling i samarbejde med undervisere fra Digital Design havde stillet de studerende på fjerde semester. Som afslutning på projekterne skulle de studerende på besøg i Danske Bank, og foran et panel fik de 6 minutter til at pitche en præsentation og herefter modtage 3 minutters feedback.    

Der bliver brug for nye kompetencer i banksektoren

Det er sådan set ikke nyt, at de studerende fra Digital Design samarbejder med en virksomhed. Det er et fast element på 4. semester, at der ligger en case og et samarbejde med en virksomhed. Det, der alligevel gør det en kende særligt er, at det er en bank, som tilbyder et samarbejde. Med den stigende digitalisering bliver der nye åbninger på jobmarkedet. Vi har spurgt banken, underviseren og den studerende, hvad det er for nogle kompetencer og nye indsigter, som de studerende fra Digital Design kan bidrage med inden for den finansielle sektor, og hvad de hver især får ud af samarbejdet.  

BANKEN:

Jeppe Thastum er ansat i udviklingsafdelingen i Danske Bank og har været en af initiativtagerne til samarbejdet. Han har været på besøg hos de studerende flere gange i semestret.

”Studerende fra Digital Design ved, hvordan man designer en brugerflade, der kan være interessant, og som kan give en mere nærværende og en mere relevant oplevelse af finansiel information. Vi vil gerne have studerende fra Digital Design til at fortælle, hvad der kunne være en spændende måde at få præsenteret finansiel information på, når man er ung. Hvad er det for en teknologi, man skal benytte sig af?

Senior Development Manager Simon Ormholt Schrøder supplerer:

"Vi er blevet meget mere fokuseret på kundeinddragelse og brugerinddragelse, og vi skal som banker i højere grad kunne arbejde sammen med andre og lave nogle partnerskaber. Her er det oplagt at tænke studerende fra Digital Design ind. Vi har eksempelvis i dag set nogle prototyper på fysiske digitale løsninger. Det kan jeg godt lide, for når det hele bliver digitalt, så bliver alt også usynligt. Men vi har ikke nogen her i huset, der kan designe fysiske genstande, så det er relevant for os at få den inspiration."

DEN STUDERENDE:

”På vores uddannelse er der meget fokus på at inddrage brugerne og afdække brugernes behov og så designe noget ud fra det. Det er den proces som Danske Bank især kan bruge til noget. Vi går direkte ud til deres målgruppe, der hvor behovet og brugeren er. Vi observerer, interviewer, og så finder vi på løsninger derudfra og tester dem undervejs,” forklarer Simone Boye Mouritsen. Hun skulle i dag præsentere projektet: Save It by CASH, som undersøger unges opsparingsvaner.   

 

UNDERVISEREN:

”De studerende på Digital Design lærer design som en forskningspraksis. Design er en måde at undersøge og skabe viden om verden på. En af de store ting som Danske Bank kan tage med sig ved den her type samarbejde er, at de studerende har undersøgt en række fænomener f.eks. betaling, hvordan håndterer man sin privatøkonomi, hvilke udfordringer møder man.

Udover at de studerende også får et virkeligt projekt på deres CV, så giver det dem også en vigtig træning som studerende. De lærer at stille sig selv en udfordring, som skal følge en virkelig designpraksis. Det giver dem en stor fordel, når de om ikke så længe skal skrive deres bachelorprojekt”, forklarer lektor Mikkel Ask.

For at sikre samarbejdet med de studerende sluttede dagen af med en introduktion til Danske Banks Talentbox. Skulle de studerende have fået mod på endnu en konkret designchallenge, så tilbyder Danske Bank, at de sammen med en supporter får mulighed for at finde frem til en udfordring, som de gerne vil løse i et bachelorprojekt eller i et speciale.