Grufuld forskning bag ny bog

Mennesker er uhyggeligt nemme at skræmme. Det ved Mathias Clasen om nogen. Han forsker i skrækfortællingernes historie og er lige nu aktuel med en monsterspændende bog, der gør os klogere på den rædselsvækkende skrækfiktion og vores egne frygtsomme gener.

- Halloween er ved at blive en folkefest i Danmark, der går sjældent en uge uden monstergys på dvd, tegnefilmen Monsters mod Aliens fra 2009 trak tusindvis af familier i biografen, og i maj 2010 blev hovedstaden indtaget af omkring 600 øldrikkende zombier, da den første officielle Copenhagen Zombie Crawl blev afholdt. Der er monstre alle vegne.

Sådan står der på den første side i den lille handy bog om Monstre, der netop er udkommet i anledning af Halloween. Bogens forfatter er Mathias Clasen, der er ekspert i skrækfiktion og har anlagt et særligt blik på horrorgenrens struktur og funktion.

-Jeg kalder det et biokulturelt perspektiv, hvor jeg forsøger at bruge indsigter fra andre tilgrænsende fagområder til at forklare horrorgenrens struktur og funktion. Jeg indskriver mig i et forskningsfelt, der forsøger at flytte litteraturvidenskaben ind i en større forståelsesramme, så den er i overensstemmelse med biologi og psykologi, fortæller Mathias Clasen.

Og ambitionerne er store for så vidt, at målet er at bringe studiet af skrækfiktion i overensstemmelse med de andre videnskaber, fortæller Mathias Clasen, der dermed repræsenterer et nybrud inden for forskningen af skrækfiktion. Han har som den første skrevet en afhandling om monstre, gys og skræk med teoretisk afsæt i såvel evolutionsbiologi, humanadfærdsøkologi, kognitionspsykologi og evolutionspsykologi.

Den skrækkelige fortid

Bogen Monstre er en populærvidenskabelig formidling, hvor læseren får formidlet skrækfortællingernes historie, horrorfilm og gyserlitteraturens historie med det særlige teoretiske blik, Mathias Clasen har forsket i og anlagt.

-Vores art har været ofre for alle mulige farlige organismer i millioner af år, og det har sat sig spor i vores centralnervesystem, så vi mennesker er meget lette at skræmme. Vi kan fare sammen, fordi vi hører en eller anden mystisk lyd inde fra stuen. Vi laver ikke en grundig statistisk sandsynlighedsberegning og spørger os selv: Hvad er oddsene lige for, at der står en øksemorder iført ishockeymaske inde i stuen?

Et automatisk forprogrammeret alarmberedskab aktiveres ifølge Mathias Clasen. Pulsen øges og en række andre fysiologiske og kognitive processer sætter ind, så man bliver hyperopmærksom på den mulige trussel. Og det udnytter genren. Skrækfiktion er, ifølge Mathias Clasen, en kulturel teknologi udviklet til at pirre det medfødte.

-Mange af de monstre, man kan se i gyserlitteratur og skrækfilm er en slags refleksioner af evolutionære trusler – de har skarpe tænder, skarpe klør og morderiske intentioner. Det biokulturelle blik kan således bringe konturer frem i monsterets skikkelse, som kan forklare, hvorfor genren ser ud, som den gør – og til en vis grad, hvorfor den virker. Det er de ældgamle kredsløb fra vores forhistorie som jaget vildt, der pirkes til, forklarer Mathias Clasen, samtidig med at genren kan give metaforisk udtryk for kulturelt betingede ængsteligheder.

På Bogforum den 11. november præsenterer Mathias Clasen sin bog og vil i en samtale med forfatter Knud Romer snakke om både virkelige og indbildte monstre. Læs program for BogForum.

- Monstre er en del af serien Tænkepauser udgivet af Aarhus Universitetsforlag

- Læs også interview med Mathias Clasen i Ud & Se