Nordisk Seminar: NORDIC COOL i litteraturhistorien

Ved Gunilla Hermansson (Göteborgs Universitet), Jens Lohfert Jørgensen (Aalborg Universitet) og Simona Zetterberg-Nielsen (Aarhus Universitet).

Fredag 5. marts 2021,  kl. 14:00 - 16:00

via Zoom

I det 21. århundrede er ”Nordic Cool” i stigende grad blevet brugt som et slogan og et varemærke for alt fra nordiske kultursatsninger i udlandet til badeværelsedesigns og turistkampagner. I ’Exploring NORDIC COOL in Literary History’ udfordrer 21 forskere den tilsyneladende selvfølgelige forbindelse mellem ”nordisk” og ”cool”, samtidig med at de udnytter den elasticitet og betydningsspredning ordet ”cool” besidder, som en indgang til at udforske nordisk litteraturhistorie på nye måder. ”Cool” åbner for en mangfoldighed af teoretiske og metodiske tilgange inden for den overordnede regionale ramme, og kan afdække tidligere usete forbindelser mellem kendte og mindre kendte dele af den nordiske litteraturhistorie, fra middelalderlige legender til digital poesi. På seminariet præsenterer og diskuterer redaktørerne og en bidragsyder det kollektive litteraturhistoriske eksperiment bag bogudgivelsen.

I denne omgang Nordisk Seminar inviteres I med til et kig bag kulisserne på et nordisk samarbejdsprojekt, hvor vi blandt andet vil lære mere om processen bag videnskabelige bogudgivelser, når de to redaktører Gunilla Hermansson (Göteborgs Universitet) og Jens Lohfert Jørgensen (Aalborg Universitet) fortæller om idéen bag bogen ’NORDIC COOL i litteraturhistorien’. Dertil får vi besøg af Simona Zetterberg-Nielsen, der vil fortælle om sit bidrag til bogen med den sigende titel ”Who can write sensible books in weather like this?”

Oplægget holdes via Zoom. Arrangementet er gratis og åbent for alle - studerende såvel som ansatte.