Workshop sætter lys på nyt forskningsområde: medier og klima

Den åbne workshop ‘Nordic Anthropocene Media’ blev afholdt på Aarhus Universitet mandag den 20. september 2021. Workshoppen er startskuddet på et fremtidigt samarbejde på tværs af landegrænser samt etablering af Environmental Media and Journalism Studies på Aarhus Universitet.

Workshoppen blev afholdt på Katrinebjerg Campus.

Der er højt til loftet og lyset strømmer ind ad de store vinduespartier. Rundt om lokalets lange bord sidder både kollegaer og gæster og summer omkring fyldte kaffekander, imens de venter på, at workshoppen skal gå i gang. Anne Marit Waade, som er afdelingsleder på afdelingen for Medievidenskab og Journalistik, byder velkommen. Til at tale ved workshoppen har hun inviteret flere internationale gæster til at præsentere deres arbejde inden for ‘Nordic Anthropocene Media’.

Gæstetalerne kommer fra nær og fjern og tæller blandt andet Robert Saunders, som er professor i historie, politik og geografi på SUNY i New York. Derudover Julia Leyda, som er professor i kunst og medier på NTNU i Trondheim samt Irina Souch, der er lektor i komparativ litteratur og kulturanalyse på Amsterdams universitet. Ydermere er der en præsentation fra Henrik Bødker, som er lektor på IKK’s afdeling for Medievidenskab og Journalistik.

Alle fire talere bringer forskellige perspektiver på, hvordan medier, herunder tv serier, film og journalistik, konstruerer diskurser og billeder af menneskeskabte, miljømæssige problematikker i de nordiske lande. Nogle af de eksempler på “anthropscreen” tv serier der nævnes, er de norske serier Occupied og Lykkeland, The Rain fra Danmark, Thin Ice (om Grønland, produceret i Sverige), White Wall (Sverige/Finland) og Katla (Island). Henrik Bødker præsenterer et overvejende journalistisk perspektiv, da han forsker i klima journalistik, blandt andet sæsonbetonet journalistik, der på forskelligvis reflekterer over menneskeskabte klimaforandringer, for eksempel at foråret kan være forsinket, efteråret starte tidligere og sommeren være varmere end nogensinde før.

Planer om et nyt forskningscenter og nye samarbejder

Environmental Humanities er opstået som et tværfagligt og stærkt internationalt forskningsfelt. Netop menneskeskabte klimaforandringer og deres gradvist stigende tilstedeværelse i diverse medier er en motivation for, at afdelingen for Medievidenskab og Journalistik vil udvide deres repertoire. Afdelingsleder Anne Marit Waade fortæller, hvordan workshoppen skal være startskuddet på et nyt og spændende forskningsområde.

“Vi ønsker at etablere en gruppe, der arbejder med Environmental Media and Journalism studies. Vi har i længere tid haft fokus på landskab i vores tv forskning, desuden klima journalistik, og dette er knyttet til Environmental Humanities som forskningsfelt samt interessen for the antropocæne som perspektiv.”

Blandt andet ønsker afdelingen at etablere samarbejder med forskningsmiljøer i udlandet, blandt andet NTNU i Trondheim, hvor de håber på, at kunne invitere Julia Leyda som gæsteprofessor i 2022.

Efter en spændende dag med masser af indspark fra kolleger og gæster, slutter workshoppen ved 16-tiden med tomme kaffekander og lyden af snak om dagens oplæg og diskussioner.

Værter for workshoppen

Forskningsprogrammet for Cultural Transformations i samarbejde med forskningscentrene; Centre for Environmental Humanities, ReNew og NAU.