THIS 2021: Kandidatstuderende får et unikt indblik i mediebranchen

Den 27.-29. oktober blev den årlige mediefestival THIS afholdt i Filmbyen i Aarhus. I den forbindelse havde flere studerende fra kandidatuddannelsen i Medievidenskab på Aarhus Universitet fået muligheden for at deltage.

De to kandidatstuderende fra Medievidenskab, Albert Bendix og Peter Hedegård Madsen, deltog i THIS festivalen som en del af deres undervisning.

THIS festivalen har til formål at samle professionelle fra film-, gaming- og TV-industrien. For langt de fleste af de studerende er det første gang, at de deltager i en professionel mediekonference. De studerendes deltagelse ved THIS er en integreret del af undervisningen i Susanne Eichners kursus Promotional Strategies in Screen Industries, som berører både marketingstudier, medieindustrielle studier og den klassiske tilgang med tekst og publikumsforskning fra Medievidenskab.

“THIS offers students a glimpse into the B2B side of communication and promotional activities. The media business is often described as "a people's business" – this means that communicating and networking and knowing people can be as important as choosing the right promotional campaign for your product. You can read texts about it, but I think you cannot understand what is really going on if you have never joined an event,” skriver Susanne Eichner.

To af de kandidatstuderende, som deltog i konferencen, er Alberte Bendix og Peter Hedegård Madsen, og for dem er deltagelsen ved THIS tydeligvis faldet i god jord.

“Jeg synes, det er en fantastisk mulighed for os studerende, fordi vi får mulighed for at få indblik i, hvordan branchen egentlig fungerer. Vi var nok ikke kommet til THIS-konferencen, hvis ikke vi havde haft det her kursus. Vi havde nok ikke engang vidst, at det var der”, siger Peter Hedegård Madsen.

For Alberte Bendix er konklusionen den samme.

“Jeg synes også, at THIS er en vildt fed mulighed og vildt relevant for vores studie. Vi studerende har fået en bedre forståelse af, hvad der sker i branchen, og hvilke funktioner forskellige branchefolk har,” fortæller hun.

Alberte Bendix og Peter Hedegård Madsen deltog ved THIS både torsdag og fredag, hvorfor de hørte oplæg om alt fra målgrupper og extended reality til streaming og populære serier som Exit, Generation og Kastanjemanden. Særligt fremhæver Alberte Bendix to oplæg.

“Det første oplæg handlede om WOKE, engagement og Generation Z. Det handlede derfor mere om branchen, trends og målgrupper frem for et bestemt brand eller noget bestemt indhold. Og så synes jeg også at oplægget fra Hummel (Change The World Through Sports) var spændende, fordi det handlede om hvordan de som et kommercielt brand laver en strategi og en kampagne, som handler om noget mere end bare deres produkter,” siger Alberte Bendix.

En fod indenfor

Ved at inddrage THIS festivalen som en del af undervisningen får de studerende en anden forståelse for det, de lærer i deres undervisning, samtidig med, at de får et unikt indblik i mediebranchen. Ydermere får de chancen for at stå ansigt til ansigt med mange af mediebranchens aktuelle og vigtige aktører. Aktører som potentielt kan være de studerendes fremtidige arbejdsgivere.

“Beyond the scope of the course itself – media studies students come in contact with potential future employers. While this is not to be mixed up with a job market, joining an event like THIS enables students to get up to date insights into the media business, learn about the who-is-who, and it enables them to make first contacts,” siger Susanne Eichner.

Selvom det ikke nødvendigvis var networking, der var i højsædet for de studerende under THIS konferencen, så udtrykker både Alberte Johanne Bendix og Peter Hedegård Madsen, at de efter konferencen føler sig tættere på branchen.

“Vi har det her kursus (Promotional Strategies in Screen Industries), som egentlig handler rigtig meget om branchen. Derfor er det noget helt særligt, når vi som deltagere ved THIS får lov til at føle os som en del af branchen, selvom vi blot er studerende,” lyder det til sidst fra Peter Hedegård Madsen.

Se det fulde program for THIS her:

thisaarhus.com/full-programme-2021/

Læs kursusbeskrivelsen for Promotional Strategies in Screen Industries her:

kursuskatalog.au.dk/da/course/109159/Key-subject-in-media-studies-Promotional-Strategies-in-Screen-Industries