Nye studerende: “Onlineundervisning giver større fleksibilitet i hverdagen”

De studerendes studieliv er blevet vendt på hovedet det seneste år - både fagligt og socialt. Men hvordan har det været for de nye studerende at starte på studie i en coronatid? Vi har talt med Isabel DaGama og Jacob Rygård fra 2. semester om, hvilke fordele- og ulemper det alternative studieliv har.

Isabel DaGama og Jacob Rygård fortæller om, hvordan har været at starte på universitetet midt i en coronapandemi.

“Jeg tror måske, at jeg er lidt modsat mange andre. For mig har det været dejligt med onlineundervisning.” Sådan fortæller Isabel DaGama om sin erfaring med det sidste halve års undervisning. Hun startede på bacheloren i medievidenskab tilbage i sommeren 2020, og hun har efterhånden vænnet sig til et hverdag foran computerskærmen. Det er blandt andet den sparede transporttid, som Isabel DaGama sætter pris på:

“Normalt bruger jeg 20 minutter på at gå frem og tilbage fra universitetet for to timers undervisning. Den tid sparer jeg, når jeg bare kan deltage i undervisningen hjemmefra. Samtidig har jeg mulighed for at deltage i undervisningen fra København, når jeg besøger min familie.”

For Isabel DaGama har de alternative undervisningsformer givet hende en større fleksibilitet i hverdagen. Hun føler, at det online mødelokale har givet nye muligheder for, hvordan man kan interagere med hinanden og arbejde sammen som gruppe. Hun fremhæver blandt andet, at hun kan mødes med sin læsegruppe online, hvis de ikke har mulighed for at mødes hjemme hos en.

Jacob fremhæver også fleksibiliteten som en fordel, da han har bedre mulighed for at besøge sin kæreste i København. Dog savner han det sociale liv i hverdagen, hvor man være sammen med sine studiekammerater:

“Det er selvfølgelig ærgerligt, at man efter undervisningen ikke har en fredagsbar, som man kan gå ned og hygge sig i. Jeg synes ikke, der er så mange initiativer til at lave nogle fælles aktiviteter ved siden af studiet. Men det er også meget svært, når det skal gøres over Zoom.”

Prisen er fællesskabet

Isabel Dagama og Jacob Rygård er ikke i tvivl om, at den virtuelle studiehverdag er på bekostning af det sociale fællesskab. Især fordi den nye årgang ikke har haft samme mulighed for at lære hinanden ordentligt at kende i løbet af semestrene:

“Det er svært at bygge videre på de sociale relationer. Jeg ved, hvem der går på medievidenskab, og hvad deres interesser er, men mere ved jeg ikke rigtigt”, pointerer Jacob Rygård.

Isabel DaGama nikker genkendende til, at det kan være udfordrende at få stablet et socialt arrangement på benene. Dog er hun overbevist om, at hendes medstuderende er interesserede i at bruge tid sammen i deres fritid: “Alle er friske på at lave ting sammen, men det har været udfordrende at stable noget på benene med de restriktioner, der har været indtil nu."

Forsamlingsforbudet har været en stopklods

På grund af forsamlingsforbudet har de studerende været nødsaget til at mødes online eller i mindre grupper omkring aktiviteter såsom strikning og fodbold. Jacob Rygård har selv gjort flere ting for både at indgå i og skabe et fællesskab. Han har blandt andet tilmeldt sig Katrinebjergs sportsforening KAF samt arrangeret onlineaktiviteter for sine medstuderende:

“Jeg har selv prøvet at arrangere noget fællesquiz over Zoom, og det tror jeg også, at jeg gør igen. Måske til noget fælles bingo. Så har nogle af os drenge også mødtes om et par øl eller spillet fodbold. Hvis man spørger, om nogen vil være sammen, så siger de også ja. Der skal bare tages initiativ til det,” siger Jacob Rygård.

Selvom det sociale liv har været udfordret under nedlukningen, er Isabel DaGama og Jacob Rygård fortrøstningsfulde. Det handler bare om at have tålmodighed:

“Jeg har det sådan, at det sociale nok skal komme på et tidspunkt,” afslutter Isabell Dagama.