Louis Hjelmslev og Eli Fischer-Jørgensen

Eli Fischer-Jørgensen (1911-2010) var nok Hjelmslevs vigtigste diskussionspartner, da hun formåede at udfordre Hjelmslevs teoriopbygning ved at behandle den med den skarpeste kritik. Med en baggrund som professor i Lingvistik ved Københavns Universitet I Lingvistkredsen var Fischer-Jørgensen en central figur i diskussionerne, selvom hun aldrig så sig selv som glossematiker. Hun var oprindelig elev af L.L. Hammerich (1892-1975), som var professor i tysk. Hun fortsatte på mange måder hans praktisk-analytiske tilgang i sprog. Fischer-Jørgensen karakteriseredes som værende den person, som kunne få Hjelmslev fra den ene ende af følelsesregistret til den anden, når de gik i gang med at diskutere og udfordre hinanden kritisk og fagligt.