Louis Hjelmslev og Paul Diderichsen

Paul Diderichsen (1905-1964) var professor i nordisk filologi i København fra 1949. Han var oprindelig en stærk tilhænger af Viggo Brøndal. Tryk her for at læse om Viggo Brøndal og Hjelmslev. Det er Brøndals ordklassesystematik, der ligger til grund for Diderichsens fremstilling af morfologien i Elementær Dansk Grammatik i 1946. Da Brøndal gik bort i 1942 prøvede Diderichsen at nærme sig Hjelmslev. Det resulterede i en livlig korrespondance mellem dem, men de nåede aldrig at komme til nogen tættere gensidig forståelse. Enkelte af Diderichsens arbejder er tydeligt influeret af Hjelmslev og er afhandlet på en sjov og distanceret måde. Det er, som om Diderichsen skulle vise, at det her glossematik kunne han også, hvilket han viste gennem semantiske analyser af lingvistiske kategorier. Herunder var det særligt den generelle betydning af ”Realitet som grammatisk Kategori” (1966[1939)] af Diderichsen, som man kan læse som foreneligt med Hjelmslevs tilgang til strukturel semantik.