PIT digitaliserede event på Aarhus Hovedbibliotek

Forskningscentret PIT fra Aarhus Universitet lagde et digitalt lag henover Aarhus Mini Maker Faire på Aarhus Hovedbibliotek. Projektgruppen håber, at forsøget kan være et springbræt til at koble det digitale og fysiske univers bedre sammen.

Den 9. og 10. maj 2014 fik hobbyister mulighed for at udfolde sig til Aarhus Mini Maker Faire, der blev afholdt på Aarhus Hovedbibliotek. Biblioteket blev omdannet til et værksted med små stande, hvor hobbyisterne viste hinanden og deltagere udefra, hvad de arbejdede med. Forskningscentret PIT fra Aarhus Universitet havde ved hjælp af en særlig teknologi gjort det let for deltagerne at få oplysninger om, hvad der foregik på de enkelte stande.

”På hver stand havde vi installeret sensorer, der kunne måle, hvor tæt deltagernes mobiltelefoner eller tablets var på standene. Den oplysning brugte webserveren på mobilen eller tabletten automatisk til at give deltagerne informationer om den stand, der lå tættest på dem. Systemet skulle være simpelt, og derfor skulle deltagerne ikke installere en app, før de kunne bruge servicen,” fortæller Clemens Klokmose, postdoc på datalogi, Aarhus Universitet.

Forståelse uden fysisk kontakt

Jane Kunze, projektleder på Aarhus Hovedbibliotek, tror, at digitaliseringen af Aarhus Mini Maker Faire gjorde arrangementet mere forståeligt og levende for deltagerne.

”Hvis man som deltager ikke havde særlig meget viden om, hvad der foregik på standene, forestiller jeg mig, at det ville være afskrækkende at tale med hobbyfolkene ansigt-til-ansigt. Derfor var det godt, at deltagerne havde mulighed for at få oplysninger om standene digitalt. Deltagerne kunne også stille hobbyisterne spørgsmål over mobilen eller tabletten. På den måde blev arrangementet mere dynamisk, fordi deltagerne selv blev inddraget,” siger hun.

Udnytte digitale muligheder

Digitaliseringen af Aarhus Mini Maker Faire er et led i projektet Lokalsamfundets Innovationsrum, der beskæftiger sig med, hvordan man kan integrere virtuelle rum med fysiske rum.

”Når man bruger sin mobil eller tablet, er der en tendens til, at man bliver afkoblet fra det nære miljø. Lokalsamfundets Innovationsrum beskæftiger sig med, hvordan man som borger kan udnytte sine digitale muligheder i de omgivelser, man er i. På sigt håber vi, at borgere vil kunne få nyttige informationer på alle offentlige steder, hvor der er wifi,” fortæller forskningsleder Martin Brynskov.

Fakta

Projektet Lokalsamfundets Innovationsrum er skabt i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Roskilde Universitet, Hovedbiblioteket Aarhus og Roskilde Bibliotekerne.

De deltagende parter fra Aarhus Universitet er forskningscentret PIT, herunder CAVI og Institut for Datalogi