Peter Mortensen er udpeget som ny afdelingsleder

Peter Mortensen er udpeget som ny afdelingsleder på Afdeling for Engelsk. Han afløser Dominic Rainsford. Vi har spurgt, hvad hans første opgave bliver, og hvilket aftryk han gerne vil sætte som ny afdelingsleder.

Præsentér kort dig selv

- Jeg hedder Peter Mortensen, er 54 år gammel og bor i Risskov. Jeg er uddannet fra AU med ph.d. fra The Johns Hopkins University i USA, og jeg har arbejdet på AU i ca. 25 år. Jeg interesserer mig især for moderne britisk og amerikansk litteratur og kultur, og jeg har arbejdet en hel del med miljøhumaniora (the environmental humanities). Desuden er jeg ret vild med den danske forfatter Karen Blixen/Isak Dinesen. Jeg har spillet bordtennis i over 40 år og klamrer mig trods min høje alder stædigt til en plads på min klubs hold i 2. division.

Hvad kendetegner afdelingen i dag?

- På vores i princippet enkeltfaglige afdeling underviser og forsker vi med en bred vifte af emner inden for engelsk virksomhedskommunikation, lingvistik, historie, kultur, samfund og litteratur. Vi har to store BA-uddannelser og diverse tilvalgs- og kandidatuddannelser, som tiltrækker studerende fra mange forskellige lande og baggrunde med mange forskellige interesser og karrieremål. Et aktivt studieliv udfolder sig omkring vores mange aktive studenterorganisationer og i universitetets efter sigende bedste fredagsbar, Esperanto.

Hvad bliver den første større opgave for dig som ny afdelingsleder?

- Jeg skal først have indtaget mit nye afdelingslederkontor, og så skal jeg finde ud af, hvordan jeg mere effektivt kan holde styr på de utallige mails, som allerede hober sig op i min indbakke. Efter en periode med forskningsorlov skal jeg have vænnet mig til en noget mere skemalagt arbejdsdag og et liv med rigtig mange møder. Længere ude i horisonten spøger regeringens omstridte kandidatreform…

Hvilket aftryk vil du gerne sætte som afdelingsleder de kommende år?

- Engelsk var et af de allerførste fag, man kunne studere på den institution, som man i 1928 kaldte ”Universitetsundervisningen i Jylland.” Vi har mange traditioner, men er også fulgt med tiden, og vi har været first movers på mange af de udviklinger, som har præget humanistisk forskning og undervisning. Vores kandidaters forskelligartede karriereveje dementerer forestillingen om, at humanister uddanner sig til arbejdsløshed. Jeg vil arbejde for, at vores snart 100 år gamle afdeling fortsat er med til at tegne humanioras fremtid.