På sporet af det danske webs historie

De digitale mediers historie er i dansk og international sammenhæng et næsten ubeskrevet blad, men på Katrinebjerg sidder en forsker, der på flere forskellige måder bidrager til en større forståelse af www.

Hvad betyder det, at internettet har rundet de 50 år, og web runder 30 år?

-Det betyder, at det begynder at ligne noget, hvis historie man faktisk kan skrive,” fortæller Niels Brügger, nyudnævnt professor i medievidenskab. Han forsker og skriver om de digitale mediers historie, for det er, ifølge ham, vanskeligt at forstå vores samtid og vores samtids medier uden også at inddrage de digitale mediers historie. Men forskningsfeltet har indtil nu ikke været så velbeskrevet nationalt og internationalt. Det har han selv gjort sit til at ændre på. Blandt andet har han været initiativtager til den internationale konferenceserie RESAW (A Research Infrastructure for the Study of the Archived Web) og søsat et nyt internationalt tidsskrift Internet Histories: Digital Technology, Culture and Society, men han er også aktuel med to store forskningspublikationer inden for området.

Bidrager til større forståelse af ”det digitale”

Resultaterne af Niels Brüggers forskning kan læses i de to seneste publikationer.

-The Archived Web: Doing History in the Digtal Age er næsten lige udgivet på MIT Press. Det er den første monografi om arkiveret web som historisk kilde. Her giver jeg et bud på, hvordan vi kan forstå ”det digitale”, og så søger jeg at indkredse, hvordan arkiveret web adskiller sig fra andet digitalt materiale, og hvilke konsekvenser det får for forskning, som bygger på den type materiale,” fortæller Niels Brügger, der i sin anden udgivelse har været med til at samle alt, hvad man i dag kan sige om feltet ”webhistorie”.

-”The SAGE Handbook of Web History er skrevet af førende internationale forskere inden for webhistorie. Det er historieskrivning om web og historieskrivning med web som kilde,” fortæller Niels Brügger, der for tiden arbejder med et helt tredje projekt.

Det danske webs historiske udvikling
Materialet er ganske omfattende, for ifølge Niels Brügger, består det danske web af ca. 1 million websites. De er indsamlet og gemt i Netarkivet på Det Kgl. Bibliotek, og det arbejde han for tiden er i gang med, går ud på at analysere hele det danske webs historiske udvikling 2005-2015. Og hvordan gør man så det?

-Vi laver forskelige Big Data-analyser - for eksempel undersøger vi, hvor store websites egentlig er, hvilke filtyper der er de mest fremtrædende, hvor mange links der er, og hvor de linker til – herunder også hvordan links fra websites til sociale medier har udviklet sig over tid,” fortæller Niels Brügger, der ved at supplere disse Big Data-analyser med andre kildetyper har et mål om at få skrevet de første 20 år af det danske webs historie.

Tiltrædelsesforelæsning
12. april kl. 15.00-16.00 holder Niels Brügger tiltrædelsesforelæsning.

Tilmeld dig her:
”Digitale medier og digital medievidenskab”
Åbogade 15, InCuba Store Auditorium, Bygning 5510-103, 8200 Aarhus N

Niels Brügger, professor i Medievidenskab