Nyt center skal udforske fremtidens tekstgenerering og kunstig intelligens

Den har taget verden med storm – chatrobotten ChatGPT, som er den mest kendte teknologi inden for automatiseret tekstgenerering. Et felt, der er under hastig udvikling og derfor også kalder på ny forskning. Et nyt tværdisciplinært center på Institut for Kommunikation og Kultur, Center for Language Generation and AI, skal bidrage til at forstå automatiseret tekstgenerering. Centret holder åbningsseminar den 20. september 2023.

Mads Rosendahl Thomsen er centerleder på Center for Language Generation and AI - et nyt center, der skal udforske fremtidens tekstgenerering og kunstig intelligens.

De automatiserede tekstgenereringsteknologier har gjort betydelige fremskridt de seneste år. De fleste kender efterhånden navnet på den mest kendte ”GPT” (Generative Pre-trained Transformer), som er udviklet af OpenAI og kan skabe sammenhængende tekster baseret på træning af store data-mængder, men der findes også mange andre tekstgenereringsteknologier som BERT, Bloom og Transformer-XL.

Den hastige udvikling og de mange, også etiske overvejelser, som brug af teknologien medfører, øger også behovet for viden om fremtidens tekstgenerering og kunstig intelligens. Det behov skal et nyt center på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet imødekomme. Center for Language Generation and AI (CLAI) er et interdisciplinært forskningscenter, der trækker på forskningsekspertise fra fagområder indenfor lingvistik, humanities computing, kognitionsvidenskab, filosofi, medievidenskab og uddannelse.

Centerleder professor Mads Rosendahl Thomsen fortæller om det nye center:
"Vi har længe fundet det nødvendigt at skabe en ramme for tværfagligt arbejde for at opfylde vores ambition om at forbinde en teknisk forståelse af tekstgenerering med centrale spørgsmål om etisk brug og tillid, konsekvenser for uddannelse og socialitet, samt implikationer for kreativt arbejde og forståelse af sprog."

Centret er organiseret omkring fem centrale hovedemner: benchmarking og udvikling af store sprogmodeller, lingvistik og kognitionsvidenskab, kreativitet og tænkning, uddannelse og pædagogik, samt tillid og autoritet. Forskergruppen vil arbejde sammen for at skabe viden om udvikling og implementering af automatiseret tekstgenerering.

Vice-centerleder og lektor Rebekah Baglini fortæller:
"Det er stadig for tidligt til at kunne begribe, hvilken indflydelse sproggenerering og kunstig intelligens vil få. Det er opløftende, at hundredvis af millioner af mennesker udforsker de teknologier, der er blevet gjort tilgængelige. Der er store potentialer for videnskab, uddannelse, kommunikation og meget mere, men også faldgruber, som ikke bør overses. Vi ser frem til at beskæftige os med alle aspekter."

Centret holder åbningskonferencen "State-of-the-art of Large Language Models" den 20. september 2023. Alle er velkomne.

Center for Language Generation and AI (CLAI).

Centerleder og professor, Mads Rosendahl Thomsen
Institut for Kommunikation og Kultur - Litteraturhistorie