Nyt center skal sikre kommende generationers teknologiforståelse

Fredag den 2. november åbnede Center for Computational Thinking & Design på Institut for Kommunikation og Kultur. Centeret skal forske i, hvordan digital teknologi bedst muligt kan bruges i undervisningen fra grundskolerne til universiteterne.

Ole Sejer Iversen, centerleder og professor. Foto: Jesper Balleby

Digital teknologi er ikke længere et tilvalg i den måde, vi indretter vores samfund og uddannelser på, det er nærmere et grundvilkår, mener centerets leder og professor ved Aarhus Universitet, Ole Sejer Iversen.

”Vi kan hverken i vores samtid eller fremtid leve uden at skulle forholde os til- og erkende gennem brug af digitale teknologier. De opgaver, vi skal løfte i centeret, er at bringe den viden frem, der skal til for, at det sker på en meningsfuld måde. Det er både for undervisere i grundskolerne og op til universiteterne, men også for de studerende, der skal øve sig på det, som den digitale teknologi medfører. Vi skal klæde de kommende generationer på til at kunne leve meningsfulde liv med den digitale teknologi,” siger Ole Sejer Iversen.

Samarbejde med uddannelsesinstitutioner

Til åbningen af centeret var der blandt andet inviteret forskellige repræsentanter for institutioner i samfundet. Ole Sejer Iversen synes, det er vigtigt at have en dialog med dem, fordi centeret har ambitioner om at samarbejde med blandt andet uddannelsesinstitutionerne.

”Vi vil indgå samarbejder med uddannelsesinstitutioner om, hvordan de kan træne deres elever til at blive digitalt myndiggjorte. Hvordan lærer vi dem at forholde sig kritiske, men også nysgerrige til de digitale teknologier, der indgår i både deres faglige og private verden?” siger Ole Sejer Iversen.

I samarbejdet med grundskolerne er et stort formål at få flere til at interessere sig for teknologi.

”Vi vil forske i, hvordan børnene i grundskolen får en større forståelse for, hvad digital teknologi er. Det sker blandt andet ved at give dem adgang til selv at skabe med digital teknologi.  Når vi ser på den nuværende situation, er det især interessen hos piger, der halter, ” siger centerleder Ole Sejer Iversen. ”Det er vores ønske, at alle børn og unge uanset køn og socioøkonomisk status får lige muligheder for at lære om digital teknologi i relation til kompleks problemløsning, og i forhold til at øve indflydelse på digitaliseringen af samfundet.”

Centeret er et tværfagligt center, som har Institut for Kommunikation og Kultur, Institut for Datalogi og Institut for Virksomhedsledelse som primære aktører.

Du kan læse mere om Center for Computational Thinking & Design på centerets hjemmeside.