Ny lærebog skubber til grænsen mellem fiktion og virkelighed

Seks forskere fra Æstetik og Kommunikation har netop udgivet en prisbelønnet lærebog. Bogen sætter fokus på fiktionalitet som et kommunikationsredskab, der langt fra er begrænset til fiktion og fiktive værker.

I lærebogen Fiktionalitet slås et slag for, at det fiktive er mere end en genre, og ikke kan være "afgrænset af et bogbind eller et dvd-cover".

Fiktionen uden grænser trænger for eksempel ind i værker, hvor fiktive karakterer lever side om side med virkelige personer og gennemlever begivenheder, der kan være halvvejs sande og halvvejs opdigtede.

Analyser på tværs

Til at forklare de værker bruger lærebogen begrebet 'fiktionalisering'. Det betegner et særligt retorisk virkemiddel, der går på tværs af alle genrer og som bruges med stor effekt i politiske taler, tv-serier, dokumentarfilm og facebook-opdateringer.

–Helt grundlæggende er fiktionalisering et virkemiddel, hvor man signalerer, at det man siger, ikke skal opfattes som en direkte beskrivelse af virkeligheden – og hvor modtageren forstår, at det sagte ikke skal vurderes på, om det enten er sandt eller falskt, forklarer Louise Brix Jacobsen, der er postdoc fra Center for Fiktionalitetsstudier og en af forfatterne til bogen.

I lærebogen forklares effekten af at fiktionalisere med konkrete analyseeksempler, der viser hvordan det virker, når der bliver brugt fri fantasi. Blandt andet i en politisk viral kampagne mod Søren Pind på Facebook, i Barack Obamas påståede fødselsvideo og i komedieserien Klovn af Frank Hvam og Casper Christensen.

Mere end fiktion i Klovn

Klovn er et godt eksempel på, at der sker en tvetydig overskridelse mellem fiktion og virkelighed. Karaktererne Casper og Frank har de samme jobs, de hedder det samme og omgås de samme mennesker som i virkeligheden, men der sker også dødsfald, nogle karakterer har andre, fiktive partnere og en stor del af handlingen er tydeligvis slet ikke virkelighed. Der kommer en analyse ikke ret langt, hvis man nøjes med at afklare, om det der sker, skal behandles som virkelighed eller som ren fiktion, siger Louise Brix.

I lærebogen fremhæves det, hvordan Klovn som fiktionalisering både er kendte mennesker, der korrigerer mediernes billede af dem selv og indirekte samfundskritik, der udstiller virkeligheden ved hjælp af fiktiv magtmisbrug, utroskab og seksualmoral. Men Klovn er kun ét værk i en større tendens, som lærebogen vil sætte på begreb:

–Store dele af kunsten og populærkulturen overskrider genrer og kategorier i disse år, og i bogen vil vi vise, at begrebet fiktionalisering kan forklare nogle fænomener, som det ville være vanskeligt at analysere som ren fiktion, fortæller Louise Brix Jacobsen.

Fakta - Fiktionalitet

• Forfatterne bag bogen er Louise Brix Jacobsen, Stefan Kjerkegaard, Rikke Andersen Kraglund, Henrik Skov Nielsen, Camilla Møhring Reestorff og Carsten Stage, alle Institut for Æstetik og Kommunikation på Aarhus Universitet.
  • Lærebogen er blevet til, efter at forfatterne modtog Årets Lærebogspris i 2011 fra Forlaget Samfundslitteratur.
  • Bogen henvender sig til studerende på mellemlange og lange videregående uddannelser, der arbejder med litteratur, sprog, kultur og medier.
  • Bogudgivelsen fejres med en åben reception fredag den 3. maj, hvor alle interesserede vil kunne høre om ideerne bag og købe bogen.