Aarhus Universitets segl

En lydkulisse af velvære

Festivaler, strandture og grillaftener. Sommeren har sit helt eget lydlandskab, der i høj grad er forbundet med rekreative stunder og gode oplevelser. Men hvad er egentlig lyden af sommer? Det giver lektor i musikvidenskab på Arts, Steen Kaargaard Nielsen, sit bud på.

Festivaler hører sommeren til med masser af gode stunder og god musik. Foto: Colourbox

Summende insekter, sydende grillkul, brusende bølger – og et bragende sommerhit!

Sommeren har sin helt egen lydkulisse, der i høj grad hænger sammen med rekreative stunder og gode oplevelser. Fra kølende eftermiddage på stranden til hyggelige udendørsaftener i gode venners selskab.

Men hvad er i grunden lyden af sommer? Og hvad kendetegner den musik, der hører sommeren til? Det giver lektor ved Afdeling for Dramaturgi og Musikvidenskab på Arts, Steen Kaargaard Nielsen, sit bud på, mens højsommeren er over os. Vi begynder med den musikalske del.

"Hvis vi kigger på musikken, er der to kategorier, man kan tale om," fortæller Steen Kaargaard Nielsen.

"Der er musik, der handler om sommer, og som forsøger at beskrive en sommerstemning. Og så er der musik, som ikke nødvendigvis handler om sommer indholdsmæssigt, men som bliver brugt om sommeren."

De fire årstider

Det formentlig mest kendte stykke sommermusik skal man ifølge ham godt 300 år tilbage for at finde – og det omhandler faktisk alle fire årstider. Tænkt som en koncertrække på fire – én for hver årstid – blev Antonio Vivaldis 'De fire årstider' ledsaget af en række små vers, hvorfra tilhørerne kunne sammenholde, hvad den berømte italienske komponist forsøgte at skildre i musikken – herunder for sommeren.

"Når vi taler om sommer i klassisk musik, taler vi næsten altid om noget landligt, og som regel også om stemninger og billeder, der er forbundet med fred og ro. Hos Vivaldi er det eksempelvis en hyrde, der vogter får. Han går fredeligt udenfor og er i tæt kontakt med naturen. Så hører man en gøg kukke sammen med andre fuglelyde. Man hører en bæk, der risler, og alle disse lyde er skabt af instrumenter i musikken," forklarer Steen Kaargaard Nielsen og uddyber:

"Hvad det rolige og landlige angår, vil musikken typisk foregå i et behageligt mellemtempo. Man vil ofte bruge instrumenter som strygere og træblæsere, der forbindes med noget varmt og blødt. Og så er det gerne rolige melodier, der spilles, fordi sommer jo som udgangspunkt forbindes med noget rart og positivt. Det interessante er, at Vivaldi har en sats i sommerkoncerten, hvor tempoet pludselig bliver meget hurtigt og dramatisk. Det er tænkt som en skildring af sommerstormen, som jo også hører sommeren til. Her er der virkelig riv og rusk over musikken – præcis ligesom når højsommeren slår over i regn og lyn og torden."

Alternativ nationalsang

Herhjemme er det især omkring Sankt Hans, vi sætter toner og ord til sommeren. Det sker med smukke og folkekære sange som Holger Drachmanns 'Vi elsker vort land' (bedre kendt som 'Midsommervisen') og Thøger Larsens 'Den danske sommer' (kendt som 'Danmark nu blunder den lyse nat'), hvor særligt førstnævnte har fået sin egen plads i den musikalske sommerkanon.

"Den synger vi, når vi står omkring bålet sankthansaften, og den kan næsten betragtes som en alternativ nationalsang. Historisk har vi sunget 'Midsommervisen', siden den blev skrevet i slutningen af 1880’erne, men det interessante er, at den er lidt af et forhindringsløb at synge, hvis man vælger den oprindelige melodi af Lange-Müller. Man kan nærmest føle sig særligt kulturelt dannet, hvis man kan synge den korrekt," fortæller Steen Kaargaard Nielsen. 

"Sangen stammer oprindeligt fra et skuespil, hvor den blev sunget som solosang af en jæger, hvor et kor synger med på omkvædet, så den er egentlig aldrig tænkt som en fællessang. Ikke desto mindre er den blevet indbegrebet af den danske højsommer. Og så kan man jo altid vælge at gå med Shu-Bi-Duas alternative melodi, hvis man vil være på lidt mere sikker grund,” foreslår lektoren.

Et rekreativt lydlandskab

Hvordan forholder det sig så med de konkrete lyde, der hver især er med til at levendegøre sommeren? Findes der en fællesnævner for dem? Det gør der ifølge Arts-forskeren:

"Sommeren er forbundet med et kæmpe lydlandskab, som stort set alt sammen handler om noget rekreativt. Det handler om det modsatte af det, vi normalt forbinder med vores arbejde. Det handler om et afbræk fra hverdagen og om hygge og afslapning. Og det er jo interessant, hvordan de her lyde dermed får en meget positiv valør, fordi de vækker minder om noget rart og godt, når vi hører dem," siger Steen Kaargaard Nielsen.

Som et ganske uvidenskabeligt eksempel herpå har den britiske sundhedskæde Boots spurgt sine kunder, hvilke lyde de forbinder med sommeren, og her lød svarene blandt andet: Summende insekter, svitsende kød på grill, klinkende isterninger i drinks og dovne bølger mod stranden. Et par potentielle 'konfliktskabere' havde dog også sneget sig ind på listen i form af lyden af plæneklippere og udendørsmusik, men tendensen er klar, mener Steen Kaargaard Nielsen:

"Når vi rykker udendørs om sommeren, hører vi verden på en anden måde. Så bliver vi mere orienteret mod verden, og vi har generelt en helt anderledes opmærksomhed – ikke mindst mod naturen," påpeger lektoren.

Den musikalske landeplage

Et sidste element i det soniske sommerlandskab er det årlige sommerhit! Sommeren har det med at generere et musikalsk hit eller landeplage – alt efter temperament – der ikke kan undgås, når man tænder for radioen, tager på stranden eller befinder sig i gode venners selskab. Fra Mungo Jerrys 'In The Summertime' til Det Brune Punktums 'Vi skal ud i det blå'. Men hvorfor er det netop om sommeren, de musikalske kioskbaskere rammer os?

"Når vi rykker udenfor om sommeren, så er det i høj grad for at være sammen med andre, og der er musik en oplagt stemningskaber på samme måde, som når vi går i byen eller sidder ved et middagsselskab, og musikken kører i baggrunden," forklarer Steen Kaargaard Nielsen.

"De her sange bliver et slags soundtrack til en masse gode stunder, og de har som regel en smittende energi og et positivt budskab, der passer godt til den stemning, vi mærker om sommeren, hvor vi er udenfor og aktive og interagerer med hinanden. Det ved musikbranchen selvfølgelig også godt, og derfor er det et oplagt tidspunkt at forsøge at ramme de musikalske hitlister," siger han.

Alle skjulte bagtanker til trods – sommeren er et fantastisk landskab af lyd og musik.


Steen Kaargaard Nielsen, lektor
Afdeling for Dramaturgi og Musikvidenskab
E-mail: musskn@cc.au.dk
Telefon: 51 26 48 09