Center for Sound Studies online-seminar: Kunstens potentiale for sanselig nærhed i en berøringsløs tid (XR og ASMR)

Arrangør Center for Sound Studies, AU v. Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis, samt Foreningen 458.

Fredag 9. april 2021,  kl. 12:30 - 15:00

Online

Tilmelding skal ske her senest 7. april kl. 12.00 - efter fristens udløb sendes link til Zoom.

I det seneste år har musikere og musikinstitutioner forsøgt at tilfredsstille publikums og egne behov for store og rørende musikoplevelser med utallige midlertidige digitale koncertformater, såsom live-streams fra affolkede koncertsale eller private hjem.

Med udgangspunkt i lydfænomenet ASMR (Autonomous sensory meridian response) og XR (Extended Reality) undersøger projekterne “Close to You” og “intet er nok” VR-sansekoncert ved Kh Marie ikke kun hvordan musik når ud til et publikum, men også om det kan berøre og bevæge dem - på afstand - og dermed undersøge om der kan skabes et nyt og intimt værkformat på tværs af fysiske begrænsninger.

Dette seminar vil invitere både kunstnere og forskere samt professionelle, der beskæftiger med kunst og kulturinstitutioner, til en seminardag på baggrund af de to metodeudvikende projekter, der begge er støttede af Statens Kunstfonds “Sammen om kunsten” pulje som metodeudviklende projekter. Med udgangspunkt i begge projekter lægges der op til en kritisk informeret dialog om hvordan man kan dele viden og pege frem mod hvilke næste skridt og eksperimenter, der skal tages for at musikken kan udvikle sig i vores globale teknologiske medierede (og pandemiske) verden. Seminaret vil være åbent for alle, og det dokumenteres på lyd og billede og lægges senere online.

Program:

●        Introduktion ved Marie Højlund & Morten Riis

●        MANND - creative XR studio - oplæg omkring XRs muligheder indenfor krydsfeltet mellem kunst og forretning

●        Kh Marie (“intet er nok” VR-sansekoncert)

●        Helle Breth Klausen [oplæg om ASMR - Ph.d studerende AU]

●        Morten Riis & Allan Gravgaard Madsen (Close to You)

●        Fælles diskussion

●        Afrunding

MANND

MANND is a XR production house established in 2017 by Signe Ungermand and Maria Herholdt Engermann, who both have a degree in Arts of Film & Transmedia. MANND´s mission is to challenge the use and understanding of XR in order to create the next era of Branded Content, Communication & Entertainment. They work with pioneering businesses and art institutions on prototyping, product showcasing, cinematic experiences and storytelling driven by new technology and interactive content.

Helle Breth Klausen

I hendes ph.d.-projekt undersøger Helle Breth Klausen det digitalt medierede fænomen ASMR - Autonomous Sensory Meridian Response - der på YouTube pt. har over 30 millioner videoer med ‘ASMR’ i titlen. Videoerne tilbyder audiovisuelle – med særlig vægt på de auditive – stimuli i form af såkaldte triggere, der kan være alt fra knitren, hvisken og sanselig leg med papir til rollespil, der imiterer hverdagssituationer som fx en tur til frisøren. Formålet er at fremkalde en følelse af velbehag og måske få lytteren/seeren/brugeren til at slappe af og falde i søvn – en slags ‘social service’.

Marie Højlund

Komponist og lydkunstner Marie Højlund er adjunkt i Sound Studies på Aarhus Universitet og har skrevet PhD om lydmiljøer på hospitaler. I sin tilgang søger hun at kombinere teori med praksis-baserede eksperimenter, som både kan foregå gennem lyd- og installationskunst samt konstruktiv designforskning. Denne tilgang søger at udfordre traditionelle skel mellem musik og lydkunst/lyddesign ved at udforske de sanselige og rumlige potentialer, der kan være med til at skabe delte hverdags-miljøer, der både lægger op til samvær og liv, men samtidig også giver mulighed for ro og tryghed. Hun udgiver musik og spiller koncerter under navnet Kh Marie og har tidligere bl.a. Udgivet og spillet i Nephew, Marybell Katastrophy og Tiger Tunes.

Morten Riis

Composer, sound artist and researcher. Has published a range of topics on the mediation of sound, and artistic artistic research in books, anthologies and journals. Besides his academic work he is a very active sound artist having received numerous grants and commissions, released several albums, played numerous concerts and exhibited sound installations in most of the world. He is the co-founder and leader (together with Marie Højlund) of The Overheard project presenting large scale sound installations in Denmark and abroad.

Allan Gravgaard Madsen

Composer Allan Gravgaard Madsen’s music has been performed internationally by Aarhus Symphony Orchestra (DK), Danish National Symphony Orchestra, ensemble recherche (DE), JACK Quartet (US), Mimitabu (SE), SCENATET (DK), Current Saxophone Quartet (NO), Ensemble Lemniscate (CH), Ensemble Musiques Nouvelles (BE), Aksiom (NO) and many more. He has been active in many corners of the Danish music scene. He has worked cross-genre with artists like Efterklang, Annika Aakjær and Troels Primdahl and for 10 years he was a part of the nonprofit organisation for music and sound art in Aarhus, AUT (founded in 1966).