YoungLit arbejder med den tese, at der findes en del unge mennesker (15-29 årige), der engagerer sig i litteratur på forskelligartede og innovative måder, der endnu er underbelyste. Med YoungLit vil vi således undersøge de unges praksisser og fællesskaber rundt omkring i landet og på internettet, fra forfatterskoler til hashtags. Ideen er at spørge åbent til, hvordan litteraturen bruges af de unge, og hvad der får dem til at engagere sig i den? Således ønsker YoungLit ikke at bidrage til ideen om litteraturens forsvinden, eller unge menneskers besvær med at læse (lange) bøger, men vil hellere positivt se på, hvordan den bruges af de unge i fællesskab og i forlængelse af deres i forvejen digitale hverdag. Unge menneskers brug af litteratur i disse randområder af det etablerede litteratursystem er ikke blot et uudforsket felt i litteraturforskningen, herunder litteratursociologien, det er også fraværende i bogpanelets årsrapporter. Det er vores forhåbning, at projektet vil bidrage til at forstå, hvilke kulturelle dynamikker, der er på spil, således at resultaterne kan anvendes strategisk ift. eksempelvis mere brugbar anvendelse af bibliotekerne i fremtiden samt en mere relevant litteraturundervisning i skolesystemet generelt.