DELTAG - om deltagerkultur i Danmark

DELTAG er et nytænkende projekt, der aktivt udvikler kulturhuse og andre borgerinvolverende kulturinstitutioner i Danmark ved at skabe og dele viden om disse. Mennesker med stærke tilknytninger til det lokale kulturliv i hele landet samarbejder med forskere om at indsamle ny viden om aktiviteter i borgerinvolverende kulturinstitutioner i Danmark. I processen får ”borgerforskerne” (kaldet Recordere) selv ny viden, netværk og værktøjer til at skabe deltagelse, udvikling og engagement i lokalsamfundet.

Center for Kulturevaluering bidrager med kortlægning af kulturhuse og deltagelsesaktiviteter i alle landets kommuner samt til en spørgeskemaundersøgelse af deltagelsespraksisser og rammevilkår for kulturhuse og lignende kulturaktiviteter.

Seniorforskerne Birgit Eriksson og Louise Ejgod samt en ph.d.-studerende bidrager herudover til forskningsdelen af projektet.

Projektet er støttet af Nordea-fonden med 3,3 mio. kr. og gennemføres i perioden 2019-2022.