Afdeling for
Tysk og Romanske sprog 

Afdeling for Tysk og Romanske Sprog rummer to hovedtyper af uddannelser: humanistiske sprog- og kulturuddannelser og erhvervssproglige uddannelser. Afdelingen består af en række fagmiljøer (Fransk, Italiensk, Spansk og Tysk) med hver sin Fagkoordinator samt en række forskningsenheder (se under de enkelte forskningsprogrammer).

Afdelingen udgør uddannelsernes nærmeste administrative og ledelsesmæssige niveau, med Afdelingslederen som den personale- og planlægningsmæssigt ansvarlige. På afdelingsniveau samarbejder man om studieordninger, undervisningsformer, rusmodtagelse, studiemiljø og andre forhold af fælles interesse.

Samarbejdet foregår primært i Uddannelsesnævnet, der består af en underviser og en studerende for hvert fagområde. Også afdelingslederen, administrationen og studievejledningen er repræsenteret her.  Fra Uddannelsesnævnet vælges repræsentanter til instituttets Studienævn.

Afdeling for Tysk og Romanske sprog er en af de ni afdelinger ved Institut for Kommunikation og Kultur. Afdelingen arbejder tæt sammen med Afdeling for Engelsk om de tværgående kandidatuddannelser Interkulturelle Studier og Cand. ling. merc. 

Læs om de enkelte fag:

Kommende arrangementer på Tysk og Romansk

Ingen nyheder i denne liste

Nyheder fra instituttet

01.03.2018 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Ph.d.-studerende fra Digital Design modtager Eliteforsk-rejselegat

Raune Frankjær modtager Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejselegat og får dermed mulighed for at videreføre det ressourcekrævende arbejde med fysisk-digitale prototyper og installationer.

12.02.2018 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Nyt samarbejde mellem to AU-forskere og bandet Nephew

I hele 2018 kan du live-streame slow-tv med tilhørende lydbillede direkte fra en af verdens største vindmøller i Thy. Se postdoc Morten Riis fortælle om samarbejdet med bandet Nephew.

Morten Brænder (Foto: AU Foto)

10.01.2018 | Medievidenskab og Journalistik

Ny leder af Center for Journalistiske Universitetsuddannelser (CJU)

Den 1. februar tiltræder lektor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, Morten Brænder, som ny leder af Center for Journalistiske Universitetsuddannelser (CJU), som er et tværinstitutionelt samarbejde mellem Arts og BSS på Aarhus Universitet (AU) og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).

18.12.2017 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Studerende fra Digital Design er medudviklere af fremtidens computerspil

Studerende fra Digital Design har igen i år deltaget i det nationale uddannelsessamarbejde omkring computerspilsudvikling, der arrangeres af det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning (DADIU).

14.11.2017 | Dramaturgi og Musikvidenskab

Offentlige forelæsninger på Musikvidenskab i uge 47

I forbindelse med fejringen af 70-året for oprettelsen af Musikvidenskab som fag ved Aarhus Universitet afholdes i uge 47 i år en række offentlige forelæsninger.

03.11.2017 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Plant et lys i efterårsmørket

CAVI: Natur og kultur smelter sammen i Væksthusene. Hver aften fra 1. november til 9. december kan man opleve den interaktive lysinstallation "Plant et lys" på Væksthusenes tropiske kuppel i anledning af kulturhovedstadsåret.

13.10.2017 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Madbod skal være samlingssted i Ry

I konkurrence med 35 andre teams blev vinderne af case competition’en ”Stay Relevant” fundet onsdag den 11. oktober. Vinderteamet, med bl.a. studerende fra Digitalt design, havde udviklet et forslag til, hvordan en madbod kan blive et kulturelt omdrejningspunkt i Ry.

Unge kræftramte kan have gavn af at skrive deres egen sygdomsfortælling for at skabe orden i det kaos, som en alvorlig sygdom typisk bringer med sig. I et nyt europæisk projekt skal internationale forfattere ud på hospitalerne og inspirere de unge patienter til at skrive deres egen livshistorie.Foto: Colourbox

29.06.2017 | Nordiske Studier og Oplevelsesøkonomi

Litteratur skaber social værdi i nyt europæisk samarbejde

I et nyt europæisk samarbejde skal forfattere præsentere litteratur på steder, hvor den ikke plejer at være og for et publikum, som ikke plejer at læse den, så kræftpatienten, fængselsfangen eller flytningen bliver inspireret til at skrive deres egen livshistorie.

07.06.2017 | Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik, Priser

Lektor Peter Bakker modtager pris for sin indsats for døve

De sidste tre år har døve og hørende studerende fra hele verden kunne komme på en International Summer School på Aarhus Universitet, som udbydes på tegnsprog. Manden bag initiativet er Lektor i Lingvistik Peter Bakker, og han har modtaget en pris fra Danske Døves Landsforbund. Hør ham fortælle hvilke personlige og professionelle intentioner, der…

DREAM BANKING: Udfordring: Mange mennesker går rundt med drømme, uden at de tager initiativ til at finde ud af, om de kan realisere disse drømme økonomisk. Løsning: En app der visualiserer deres drømme og viser dem, hvor langt de er i deres opsparing, og dermed hvor tæt de er på at realisere drømmen. Som en sidegevinst får bankrådgiveren en uvurderlig indsigt i kunden og kan forbedre sin rådgivning.
THE CHARITABLE MICRO DONATION:Udfordring: Hvordan gentænker man velgørenhed i et pengeløst samfund? Løsning: En applikation til Mobile Pay giver dig mulighed for at donere 50 øre, hver gang du alligevel har en transaktion i gang. Der er mulighed for at vælge mellem forskellige humanitære organisationer og ændre beløbets størrelse. 
ALBERT: Udfordring: Hvordan lærer vi børn om værdien af penge i et pengeløst samfund? Løsning: En digital sparebøsse ved navn Albert skal være familiens fælles sparebøsse. Forældrene kan tilgå den via deres smartphones og sætte et fælles mål for en ting familien gerne vil spare op til. Barnet har et kontaktløs kort, så det kan følge med i hvor langt familien er nået i opsparingen.
THE ONE-STOP ECONOMY EXPERIENCE: Udfordring: Økonomiske beslutninger er ofte forbundet med mange bekymringer og tvivl, om man nu vælger det rigtige. Det får enten mange bankkunder til at gå i gang med deres egen research eller helt at holde sig fra at handle. Løsning: En webapplikation skal give brugeren et overblik over processen og en tydelighed omkring, hvornår der bliver tænkt med henholdsvis hjertet og hjernen.     
SAVE IT BY CASH: Udfordring: Mange unge har en opsparingskonto, men de sætter ikke systematisk penge ind. Hvordan udvikler vi en sund opsparingskultur hos de unge? Løsning: En digital sparegris som kun kan tilgås via sin ejer via fingeraftryk. Ejeren sætter et mål op for det beløb han/hun gerne vil spare op. Udviklingen kan følges visuelt på boksen.

31.05.2017 | Studerende, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab

Studerende designer fremtidens digitale betalingsløsninger

Studerende fra Digital Design bød et panel af udviklere fra Danske Bank på digitale inspirationer til fremtidens betalingsløsninger og et indblik i danskernes forhold til penge. Med den stigende digitalisering får bankerne brug for nye kompetencer til at gentænke fremtidens betalingsløsninger

Viser resultater 1 til 10 ud af 58

1 2 3 4 5 6 Næste