Afdeling for
Tysk og Romanske sprog 

Afdeling for Tysk og Romanske Sprog rummer to hovedtyper af uddannelser: humanistiske sprog- og kulturuddannelser og erhvervssproglige uddannelser. Afdelingen består af en række fagmiljøer (Fransk, Italiensk, Spansk og Tysk) med hver sin Fagkoordinator samt en række forskningsenheder (se under de enkelte forskningsprogrammer).

Afdelingen udgør uddannelsernes nærmeste administrative og ledelsesmæssige niveau, med Afdelingslederen som den personale- og planlægningsmæssigt ansvarlige. På afdelingsniveau samarbejder man om studieordninger, undervisningsformer, rusmodtagelse, studiemiljø og andre forhold af fælles interesse.

Samarbejdet foregår primært i Uddannelsesnævnet, der består af en underviser og en studerende for hvert fagområde. Også afdelingslederen, administrationen og studievejledningen er repræsenteret her.  Fra Uddannelsesnævnet vælges repræsentanter til instituttets Studienævn.

Afdeling for Tysk og Romanske sprog er en af de ni afdelinger ved Institut for Kommunikation og Kultur. Afdelingen arbejder tæt sammen med Afdeling for Engelsk om de tværgående kandidatuddannelser Interkulturelle Studier og Cand. ling. merc. 

Læs om de enkelte fag:

Kommende arrangementer på Tysk og Romansk

fre 29 sep
14:00-17:00 | Antikmuseet på Aarhus Universitet Victor Albecks Vej 3, 8000 Aarhus C
Afskedsreception for Michael Bøss
Lektor ved Engelsk

Nyheder fra instituttet

Unge kræftramte kan have gavn af at skrive deres egen sygdomsfortælling for at skabe orden i det kaos, som en alvorlig sygdom typisk bringer med sig. I et nyt europæisk projekt skal internationale forfattere ud på hospitalerne og inspirere de unge patienter til at skrive deres egen livshistorie.Foto: Colourbox

29.06.2017 | Nordisk, Vikingestudier og Oplevelsesøkonomi

Litteratur skaber social værdi i nyt europæisk samarbejde

I et nyt europæisk samarbejde skal forfattere præsentere litteratur på steder, hvor den ikke plejer at være og for et publikum, som ikke plejer at læse den, så kræftpatienten, fængselsfangen eller flytningen bliver inspireret til at skrive deres egen livshistorie.

07.06.2017 | Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik, Priser

Lektor Peter Bakker modtager pris for sin indsats for døve

De sidste tre år har døve og hørende studerende fra hele verden kunne komme på en International Summer School på Aarhus Universitet, som udbydes på tegnsprog. Manden bag initiativet er Lektor i Lingvistik Peter Bakker, og han har modtaget en pris fra Danske Døves Landsforbund. Hør ham fortælle hvilke personlige og professionelle intentioner, der…

DREAM BANKING: Udfordring: Mange mennesker går rundt med drømme, uden at de tager initiativ til at finde ud af, om de kan realisere disse drømme økonomisk. Løsning: En app der visualiserer deres drømme og viser dem, hvor langt de er i deres opsparing, og dermed hvor tæt de er på at realisere drømmen. Som en sidegevinst får bankrådgiveren en uvurderlig indsigt i kunden og kan forbedre sin rådgivning.
THE CHARITABLE MICRO DONATION:Udfordring: Hvordan gentænker man velgørenhed i et pengeløst samfund? Løsning: En applikation til Mobile Pay giver dig mulighed for at donere 50 øre, hver gang du alligevel har en transaktion i gang. Der er mulighed for at vælge mellem forskellige humanitære organisationer og ændre beløbets størrelse. 
ALBERT: Udfordring: Hvordan lærer vi børn om værdien af penge i et pengeløst samfund? Løsning: En digital sparebøsse ved navn Albert skal være familiens fælles sparebøsse. Forældrene kan tilgå den via deres smartphones og sætte et fælles mål for en ting familien gerne vil spare op til. Barnet har et kontaktløs kort, så det kan følge med i hvor langt familien er nået i opsparingen.
THE ONE-STOP ECONOMY EXPERIENCE: Udfordring: Økonomiske beslutninger er ofte forbundet med mange bekymringer og tvivl, om man nu vælger det rigtige. Det får enten mange bankkunder til at gå i gang med deres egen research eller helt at holde sig fra at handle. Løsning: En webapplikation skal give brugeren et overblik over processen og en tydelighed omkring, hvornår der bliver tænkt med henholdsvis hjertet og hjernen.     
SAVE IT BY CASH: Udfordring: Mange unge har en opsparingskonto, men de sætter ikke systematisk penge ind. Hvordan udvikler vi en sund opsparingskultur hos de unge? Løsning: En digital sparegris som kun kan tilgås via sin ejer via fingeraftryk. Ejeren sætter et mål op for det beløb han/hun gerne vil spare op. Udviklingen kan følges visuelt på boksen.

31.05.2017 | Studerende, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Studerende designer fremtidens digitale betalingsløsninger

Studerende fra Digital Design bød et panel af udviklere fra Danske Bank på digitale inspirationer til fremtidens betalingsløsninger og et indblik i danskernes forhold til penge. Med den stigende digitalisering får bankerne brug for nye kompetencer til at gentænke fremtidens betalingsløsninger

I fremtidens skole skal børn kunne skabe it og ikke bare være brugere af den. Det skal et kommende valgfag sikre, som en ny rådgivninggruppe under undervisningsministeren har til opgave at komme med input til. Foto: Simon Jeppsen

16.05.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Ny rådgivningsgruppe skal gøre undervisningsminister klogere på digital læring

Forskere og digitale eksperter fra erhvervslivet går sammen om at få teknologiforståelse på skoleskemaet. Professor Ole Sejer Iversen deltager fra Aarhus Universitet

03.05.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Jobsøgning - nu med portfolio

Med en portfolio i din jobsøgning kan du vise, hvordan du tænker, og hvilken værdi du skaber. Det var et af hovedbudskaberne, da to medarbejdere fra Designit afholdte en workshop om, hvordan man kan opbygge sin egen portfolio.

Samtlige 240 pladser var revet væk i Peter Bøgh Auditoriet i IT-byen Katrinebjerg, da Aarhus Universitet fredag eftermiddag var vært for Katrinebjerg Karrieredag. (AU-Foto, Melissa Bach Yildirim)

19.04.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

76 virksomheder og 600 it-studerende samlet på Katrinebjerg

Det summede af liv i it-byen Katrinebjerg, da 76 virksomheder og organisationer mødte op for at tiltrække den rette arbejdskraft. Studerende stod i kø for at vise deres CV, fortælle om deres uddannelsesbaggrund og connecte via LinkedIn.

08.03.2017 | Medarbejdere, sitespecifikke, Tysk og Romanske sprog, Spansk

Mindeord for Ken Henriksen

På instituttets vegne vil vi gerne sige en dybtfølt tak for indsatsen. Personligt er vi begge dybt taknemmelige for at have fået lejlighed til at samarbejde med Ken. Hans varme menneskelighed, tankekraft, klarsyn i uddannelsesmæssige forhold og sociale intelligens har været til stor inspiration. Hans virke på instituttet vil ikke blive glemt.

03.03.2017 | Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Forskere sætter fokus på lydkunst i kulturbyen

Du kender lyden af en bil. Og lyden af P3. Men har du nogensinde lagt mærke til alle lydene i en skov? Eller lyden af ingenting? To forskere fra Institut for Kommunikation og Kultur vil åbne vores ører for lydenes mangfoldige verden.

Foto: SynchroniCity/Tom Blockley

22.02.2017 | Forskning, Afd. for Informationsvidenskab og Digital Design

Aarhus Universitet i spidsen for globalt kæmpeprojekt om teknologi i fremtidens byer

EU giver trecifret millionbeløb til lektor Martin Brynskov og fyrtårnsprojektet SynchroniCity. Hermed får Aarhus Universitet en ledende rolle i forhold til at udvikle Internet of Things i byer, og en enestående mulighed for sammen med et globalt konsortium at sætte et fingeraftryk på den igangværende digitale omstilling

Foto: Nanna Inie, Aarhus Symposium.

09.02.2017 | Medievidenskab og Journalistik, Navne

IKK-forsker repræsenteret i Akademiet for de Tekniske Videnskaber

Anja Bechmann, lektor i Medievidenskab og leder af AU Datalab, er indbudt til at indtræde som nyt medlem af Akademiet for de Tekniske Videnskaber.

Viser resultater 1 til 10 ud af 58

1 2 3 4 5 6 Næste