Afdeling for Tysk og Romanske Sprog rummer to hovedtyper af uddannelser: humanistiske sprog- og kulturuddannelser og erhvervssproglige uddannelser. Afdelingen består af en række fagmiljøer (Fransk, Italiensk, Spansk og Tysk) med hver sin Fagkoordinator samt en række forskningsenheder (se under de enkelte forskningsprogrammer).
Afdelingen udgør uddannelsernes nærmeste administrative og ledelsesmæssige niveau, med Afdelingslederen som den personale- og planlægningsmæssigt ansvarlige. På afdelingsniveau samarbejder man om studieordninger, undervisningsformer, rusmodtagelse, studiemiljø og andre forhold af fælles interesse.
Samarbejdet foregår primært i Uddannelsesnævnet, der består af en underviser og en studerende for hvert fagområde. Også afdelingslederen, administrationen og studievejledningen er repræsenteret her. Fra Uddannelsesnævnet vælges repræsentanter til instituttets Studienævn.
Afdeling for Tysk og Romanske sprog er en af de ni afdelinger ved Institut for Kommunikation og Kultur. Afdelingen arbejder tæt sammen med Afdeling for Engelsk om de tværgående kandidatuddannelser Interkulturelle Studier og Cand. ling. merc.
Læs om de enkelte fag:
Ingen nyheder i denne liste
01.03.2018 | Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab
Raune Frankjær modtager Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejselegat og får dermed mulighed for at videreføre det ressourcekrævende arbejde med fysisk-digitale prototyper og installationer.
12.02.2018 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab
I hele 2018 kan du live-streame slow-tv med tilhørende lydbillede direkte fra en af verdens største vindmøller i Thy. Se postdoc Morten Riis fortælle om samarbejdet med bandet Nephew.
10.01.2018 | Medievidenskab og Journalistik
Den 1. februar tiltræder lektor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, Morten Brænder, som ny leder af Center for Journalistiske Universitetsuddannelser (CJU), som er et tværinstitutionelt samarbejde mellem Arts og BSS på Aarhus Universitet (AU) og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).
18.12.2017 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab
Studerende fra Digital Design har igen i år deltaget i det nationale uddannelsessamarbejde omkring computerspilsudvikling, der arrangeres af det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning (DADIU).
14.11.2017 | Dramaturgi og Musikvidenskab
I forbindelse med fejringen af 70-året for oprettelsen af Musikvidenskab som fag ved Aarhus Universitet afholdes i uge 47 i år en række offentlige forelæsninger.
03.11.2017 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab
CAVI: Natur og kultur smelter sammen i Væksthusene. Hver aften fra 1. november til 9. december kan man opleve den interaktive lysinstallation "Plant et lys" på Væksthusenes tropiske kuppel i anledning af kulturhovedstadsåret.
13.10.2017 | Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab
I konkurrence med 35 andre teams blev vinderne af case competition’en ”Stay Relevant” fundet onsdag den 11. oktober. Vinderteamet, med bl.a. studerende fra Digitalt design, havde udviklet et forslag til, hvordan en madbod kan blive et kulturelt omdrejningspunkt i Ry.
29.06.2017 | Nordiske Studier og Oplevelsesøkonomi
I et nyt europæisk samarbejde skal forfattere præsentere litteratur på steder, hvor den ikke plejer at være og for et publikum, som ikke plejer at læse den, så kræftpatienten, fængselsfangen eller flytningen bliver inspireret til at skrive deres egen livshistorie.
07.06.2017 | Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik, Priser
De sidste tre år har døve og hørende studerende fra hele verden kunne komme på en International Summer School på Aarhus Universitet, som udbydes på tegnsprog. Manden bag initiativet er Lektor i Lingvistik Peter Bakker, og han har modtaget en pris fra Danske Døves Landsforbund. Hør ham fortælle hvilke personlige og professionelle intentioner, der…
31.05.2017 | Studerende, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab
Studerende fra Digital Design bød et panel af udviklere fra Danske Bank på digitale inspirationer til fremtidens betalingsløsninger og et indblik i danskernes forhold til penge. Med den stigende digitalisering får bankerne brug for nye kompetencer til at gentænke fremtidens betalingsløsninger