KVINDER, POLITIK OG MAGT: SEMINAR OM GREVINDE DANNER

Torsdag 25. november 2021,  kl. 10:45 - 14:45

Bygning 1586, lokale 114. Aarhus Universitet, Forskerhuset, Kasernen, Langelandsgade 141, 8000 Aarhus C

Tilmelding til Sine Krogh, s.krogh@cc.au.dk
deadline 19. november 2021. For kontakt på selve dagen: 51 41 56 30
Oplys gerne om diætmæssige hensyn ved tilmelding. Bemærk, at der er et begrænset antal pladser.

Planen om at få skabt et monument over Grevinde Danner i København er i denne tid ved at tage form i hænderne på kunstneren Kirsten Justesen. Men hvem blev denne kvinde, der allerede i sin samtid som Frederik 7.s hustru var en omdiskuteret skikkelse? Født som Louise Rasmussen (1815-1874) kom hun fra fattige kår, men arbejdede sig op gennem stærke alliancer og netværk. Grevinde Danner blev tidligt lagt for had af kongens modstandere, af politiske fløje og det bedre borgerskab, hvilket ikke afholdt hende fra at spille en rolle i periodens konfliktfyldte politiske landskab efter indførelsen af en fri forfatning og etableringen af det konstitutionelle monarki i 1849.

Dette netværksseminar har et todelt sigte: dels at undersøge handlingsrummet for kvinden i 1800-tallet, dels at zoome ind på Grevinde Danners forskellige roller gennem historiske, kønshistoriske og kunsthistoriske nedslag i receptionshistorien, i forhold til hendes politiske virke og filantropiske foretagender. Der er indlagt tid til spørgsmål og diskussion efter hvert oplæg.

Program:

10.45 Ankomst  (kaffe/the)

11.00 Velkomst ved Sine Krogh (CNCS)

11.05: Kristine Dyrmann, Dansk Center for Herregårdsforskning, Gammel Estrup: Salondiplomati. Kvinders uformelle politik ved indgangen til 1800-tallet

11.35: Lone Kølle Martinsen, Center for Grundtvigforskning: Grevinde Danneron the margins”

12.05: Marie Laulund, museumsleder på Jægerspris Slot: Arven efter Grevinde Danner

12.35: FROKOST

13.20: Claus Møller Jørgensen, Institut for Kultur og Samfund – Historie: Bag enhver mand

13.50: Kjerstin Vedel og Sine Krogh, Institut for Kommunikation og Kultur - Kunsthistorie: Magt, dragt og iscenesættelse – Grevinden portrætteret

14.20: Marie Laulund/Sine Krogh: Danner-monumentet. Genskabelsen af en historisk skikkelse i dag - diskussion

14.45: Opsummering og tak for i dag.