Aarhus Universitets segl

Vores forskning

Mange ældre er mentalt sunde og raske, men hvor gode er deres indlæringsevner? Spørgsmålet er interessant såvel fra et grundforskningsperspektiv som i forhold til ældres hverdag, da mange ældre deltager i krævende aktiviteter som f.eks. sprogindlæring.

Projektet undersøger, hvorvidt antagelser om livslang indlæringsevne kan påvises videnskabeligt. Dette gøres gennem en række træningsstudier, hvor ældre over 60 år trænes i at opfatte fremmede lydkontraster. Et eksempel er kontrasten mellem stemt og ustemt ”z” og ”s” i engelske ord som buzz og bus, hvilket er en særlig svær kontrast for danskere at opfatte.

Projektet undersøger bl.a., om ældre deltageres evne til at skelne mellem fremmede sproglyde kan forbedres gennem såkaldt perceptuel træning. Et andet mål er at finde ud af, om udbyttet af træning kan øges, hvis deltagerne ikke blot lytter til de fremmede lyde (auditiv træning) men samtidigt kan se, hvordan lydene bliver udtalt (audiovisuel træning).

Baseret på eksisterende forskning, som udelukkende har beskæftiget sig med perceptuel træning af deltagere under 40 år, forventes det, at ældre også kan trænes til en bedre opfattelse og udtale af fremmede sproglyde.

Projektets resultater kan bidrage til grundforskningen og give et mere nuanceret syn på ældres indlæringsevner. Resultaterne kan desuden anvendes til at forbedre fremmedsprogindlæring – for personer i alle aldre.