Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

International virksomheds­kommunikation i spansk

Kommende arrangementer på Spansk

tir 22 okt
15:00-17:00 | Aarhus Universitet, Nobelparken, bygning 1481, lokale 239
Viralitet kontra information – De Gule Veste i modlys
En forelæsning (på fransk) af André Gunthert, forsker i visuel historiefortælling hos EHESS (L'École des hautes études en sciences sociales)
tor 21 nov
11:30-16:30 | Aarhus Universitet, Richard Mortensens stuen, Studenternes Hus, Frederik Nielsens Vej, 8000 Aarhus C
Translating Europe Workshop 2019
Workshoppen, som har titlen “Oversættelsesudfordringer for danske virksomheder i en global verden”, afholdes på Aarhus Universitet torsdag den 21. november 2019. Der sættes i år fokus på anvendelse af neural maskinoversættelse og på virksomheders arbejde med lokalisering af f.eks. hjemmesider og med optimering af lokaliseringsarbejdet.
tir 18 aug
09:00-17:00 | Aarhus University
The Nordic Romanist Conference August 2020 (ROM20)

Om International virksomhedskommunikation i spansk

Studiets fokusområde er kommunikation i virksomheder og organisationer, der samarbejder med Spanien eller Latinamerika, eller som har spansk som arbejdssprog. På studiets profilkurser arbejdes der med oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster inden for forskellige virksomhedskommunikative genrer og teksttyper som fx hjemmesider, pressemeddelelser, tekniske beskrivelser, juridiske dokumenter og mails. Som et naturligt supplement hertil undervises der i den kontekst, som teksterne produceres i, og som har betydning for udformningen og brugen af disse. Det drejer sig fx om samfundsforhold i spansktalende områder, spansktalende markeder, herunder markedsanalyse, segmentering og positionering, virksomhedens organisering og public relations.

Forskningsmiljø

Undervisningen i studiets fokusområde baserer sig på den forskning, der udføres i International virksomhedskommunikation i afdelingen. Omdrejningspunktet herfor er de kommunikative problemstillinger, der har at gøre med forskellige former for virksomhedskommunikation generelt og i sprogspecifikke områder. Dette inkluderer kommunikative problemstillinger i relation til international og interkulturel markedskommunikation, leksikografi, oversættelse, tolkning og udarbejdelse af tekster i fagkommunikative sammenhænge.

Inden for markedskommunikation forskes der i virksomhedernes kommunikative udførelse af aktiviteter ud fra en kulturel synsvinkel. Inden for leksikografi forskes der i behovstilpassede informationsværktøjer, herunder online ordbøger og integrerede L2 writing assistants. Inden for oversættelse, tolkning og udarbejdelse af fagkommunikative tekster forskes der fx i tekster på virksomhedshjemmesider, juridiske, tekniske og finansielle tekster, samt i oversættelsesprocesser, brugen af sprogteknologiske værktøjer og oversættelsessociologiske problemstillinger. Et andet fokuspunkt er skabelse og formidling af videnskabelig viden i studerendes relevante skrive- og oversættelsesprocesser.

Nyeste Publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel