Massiv søgning til ny international uddannelse i Cognitive Science

En helt ny tværdisciplinær bacheloruddannelse i kognitionsvidenskab har fået så mange ansøgninger, at kun cirka hver syvende af de ansøgere, der har valgt den som førsteprioritet, kan se frem til at få en studieplads.

Kan man afgøre, om en person er deprimeret udelukkende ved at lytte til deres tonefald? Og kan computerspil bruges til at hjælpe autistiske børn med at tale? Det er nogle af de eksperimenter, som de kommende studerende på bacheloruddannelsen i Cognitive Science kan blive involveret i.

Hjernen er in

På den nye internationale uddannelse lærer de studerende, hvordan hjernen fungerer, og hvordan mennesker påvirkes af deres sociale omgivelser og handler herefter. De studerende kommer til at beskæftige sig med forskellige humanistiske spørgsmål – men samtidig lærer de at bruge værktøjer og kvantitative metoder fra den naturvidenskabelige verden. Og én af forskerne bag uddannelsen er ikke i tvivl om, at det er dén kombination, der gør uddannelsen attraktiv:

”Jeg oplever, at de unge har en stor nysgerrighed, når det gælder de overordnede spørgsmål i livet – og hvorfor vi mennesker handler, som vi gør. Vi kombinerer nogle af de klassiske humanistiske interesser for menneskelig adfærd, sprog og bevidsthed med konkrete færdigheder i at programmere, designe undersøgelser og analysere store datasæt, ” siger Kristian Tylén, lektor på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet.

Efterspørgsel efter kandidater med den rette kombination

Allerede fra første dag kommer de studerende, der slipper igennem nåleøjet, til at møde undervisere med tilknytning til både humaniora, sundhedsvidenskab og naturvidenskab.

”Med den tværfaglige kombination klæder vi de studerende på til en karriere inden for f.eks. forbrugeradfærd, design og markedsanalyse.  Der er efterspørgsel efter kandidater, som kan kombinere adfærd, data og kognition, og de kan arbejde i mange forskellige brancher – også inden for IT, produktdesign og neurovidenskab,” fortæller Kristian Tylén.

Dekanen på Arts er glad for den store interesse, og den kommer ikke helt bag på ham:

”Det er lykkedes at udvikle en unik uddannelse, som binder ét af fakultetets stærke, nybrydende forsknings­områder sammen med samfundets behov for ny ekspertise. Det er et eksempel på, at mange års forskningsudvikling og fremtidens arbejdsmarked går hånd i hånd. Og det har de unge tydeligvis opdaget,” siger Johnny Laursen, dekan på Faculty of Arts.

For yderligere information kontakt:

Lektor Kristian Tylén
Mail: kristian@dac.au.dk

FAKTA

• Aarhus Universitet har modtaget i alt 681 ansøgninger til uddannelsen i Cognitive Science
  • 328 har uddannelsen som deres førsteprioritet
  • Aarhus Universitet optager i alt 60 studerende med studiestart i september 2015
  • Uddannelsen foregår på engelsk med henblik på at fremme et internationalt studiemiljø og forberede de studerende til det internationale arbejdsmarked.

Læs mere om årets ansøgninger til Aarhus Universitet