Første bog i verden om brug af webarkiver som historisk kilde

Web er en uvurderlig historisk kilde, hvis man vil sige noget om vores nærmeste fortid. Det mener Niels Brügger, der er en stor international kapacitet inden for opbygning af webhistorie som forskningsfelt og nu aktuel med den første bog i verden, der handler om brug af webarkiver som historisk kilde. Vi har spurgt ham, hvorfor verden har brug for dén bog?

Titlen på bogen er: ”The web as History” og er netop udgivet på University College London Press. Målgruppen for bogen er alle med interesse i webs historie og nyere historieskrivning.

”Den overordnede fælles tematik i bogen er forskerbrug af webarkiver. Bogen handler om, hvordan man kan bruge arkiveret web som historisk kilde og få forskningsresultater, som ikke kan tilvejebringes med andre typer kilder,” fortæller Niels Brügger, professor i medievidenskab.

Hans eget bidrag i bogen er skrevet sammen med to danske kollegaer, Ditte Laursen og Janne Nielsen, og har taget afsæt i et igangværende forskningsprojekt, der handler om at analysere hele det det danske webs historiske udvikling – hvordan hele .dk webdomænet har udviklet sig.

Pointen i bogen som helhed er, at der kan aflæses tydelige historiske udviklinger i web, selv om det kun er 25 år gammelt, og at arkiveret web er en historisk kilde i sin egen ret.

”De sidste 25 år har en stadig større del af vores kommunikation og socialitet foregået i digitale medier, herunder web, så web udgør en uvurderlig og uundværlig historisk kilde, hvis man vil sige noget om den nærmeste fortid. Det er især vigtigt, fordi vi i mange tilfælde ikke længere har både en ikke-digital og en digital variant, som vi kender det fra fx digitaliserede aviser, men kun en digital – nemlig online web,” fortæller Niels Brügger.

2000 downloads fra 80 forskellige lande

Bogen er som noget nyt også frit tilgængelig online. Den er udgivet efter en ny forretningsmodel, hvor læserne kan hente den gratis i digital form, men skal betale, hvis de vil have en papirudgave. På den første uge er den downloadet over 2000 gange af folk fra knap 80 forskellige lande.

Niels Brügger har som følge af den nye gratis udgivelsesform fået flere henvendelser fra blandt andet forskere i tredjeverdenslande, der sætter stor pris på, at den er gratis, fordi de ikke har så let adgang til akademiske bogudgivelser.

”Aarhus Universitets Forskningsfond har været en af de villige sponsorer, så forlaget har fået dækket deres udgifter, før bogen udkom. Og vi har fået bogen udgivet og nået et mere bredt publikum, fordi læserne kan hente den gratis i digital form,” fortæller Niels Brügger.

Fakta

Bogen har afsæt i et engelsk forskningsprojekt om forskerbrug af webarkiver: BUDDAH (Big UK Domain Data for the Arts and humanities). Den er redigeret af Niels Brügger og professor Ralph Schroeder fra Oxford Internet Institute, Oxford University. Du kan se mere om bogen ”The web as history” her.

Professor Niels Brügger

Institut for Kommunikation og Kultur - Medievidenskab